Zipp Service Cursus CX Bar Tape Review

In de loop der jaren heb ik allerlei soorten stuurlinten op mijn racefietsen geprobeerd, sommige goedkoop en sommige duur, en als gevolg daarvan zijn mijn verwachtingen voor grip en duurzaamheid hoog geworden.

Ik rijd het hele jaar door en onder alle weersomstandigheden, dus hetzelfde stuurlint zal nodig zijn om me vast te houden terwijl het zweet de hele zomer over mijn armen loopt, en ook wanneer mijn gripvolle handschoenen de hele winter aan de oppervlakte scheuren.

Wat Zit Er In Het Pakket?

U vindt twee rollen stuurlint, twee stroken afwerkingstape bedekt met het Zipp Z-logo om uw uiteinden te bedekken, evenals twee stuurdoppen met het Zipp Z-logo.

Dit is hetzelfde als elk ander stuurlint dat ik heb gekocht, ongeacht het merk of de prijs. De rollen stuurlint waren merkwaardig gelabeld met L en R, waarvan ik kan aannemen dat het voor links en rechts is, hoewel ik niet zeker weet wat het verschil zou zijn, afgezien van de oriëntatie van het logo.

Is Het Gemakkelijk Te Gebruiken?

De installatie van het stuurlint was vergelijkbaar met elk ander stuurlint. De onderkant van de tape heeft een plakstrip zoals de meeste tapes, hoewel het plakkerig aanvoelt zoals dat materiaal dat valse creditcards in je junkmail veel meer vasthoudt dan super plakkerig zoals sterke lijm.

Bij het installeren trok ik de tape strak (maar rekte hem niet uit!) terwijl ik hem inwikkelde en hij probeerde niet constant zichzelf te ontrafelen zoals veel goedkopere tapes die ik eerder heb gebruikt. Hoewel ik geen professional ben in het inpakken van staven, als ik me realiseerde dat ik een gedeelte opnieuw moest doen voordat ik klaar was, was het eenvoudig om het uit te pakken en opnieuw te beginnen zonder te scheuren.

De staafpluggen tikten er gemakkelijk in met een hamer en de afwerkingstape wikkelde en plakte netjes zonder te proberen zichzelf aan het einde los te pellen. Ik kan echter niet zeggen dat ik een fan ben van het stuurlint, omdat het niet erg flexibel is en het gemakkelijk zou vouwen of kreuken als je de uiteinden probeert af te plakken.

Testen

Zipp Service Course CX Bar Tape is getest op twee fietsen. De ene is mijn forenzenfiets voor alle weersomstandigheden die dagelijks wordt gebruikt bij zowel ruw als mooi weer, terwijl de andere mijn gewone racefiets is die alleen op droge dagen veel wordt gereden.

Als ik op een racefiets rijd, breng ik mijn tijd voornamelijk door in de motorkappen, en een veelvoorkomend kenmerk dat ik bij veel stuurlinten heb gevonden, is dat zelfs als je ze strak trekt terwijl je de stangen omwikkelt, ze de neiging hebben om rond de bochten van de stangen te schuiven, waardoor een herwikkel van de helft van de tape. Zipp Service Course gaf helemaal geen krimp en ik hoefde de staven nooit opnieuw in te pakken vanwege slippen. Deze gebieden waren grippy, maar ze werden een beetje versleten.

Tijdens het testen moest ik een remhendel op mijn forenzenfiets garanderen en later wat kabels afstellen, dus besloot ik de staven opnieuw in te pakken in plaats van nieuwe tape te kopen.

Ik kon de tape langzaam ontrafelen zonder dat deze op enigerlei wijze scheurde (dit is mij eerder overkomen met goedkope stuurlint), en wikkelde hem vervolgens opnieuw in zonder problemen of slippen tijdens het rijden. Ik denk dat het plakkerige materiaal onder de tape hier hielp, in tegenstelling tot de plakkerige en meedogenloze lijm die op veel andere tapes te vinden is.

Het enige dat niet lang meeging, was de afwerktape. Het hechtte niet meer nadat het opnieuw was aangebracht en werd vervangen door een nieuwe omwikkeling van elektrische tape. Dit is echter gebeurd met bijna elke tape die ik heb gebruikt, behalve de Lizard Skins DSPs-afwerkingstape waarmee ik mijn staven meerdere keren opnieuw kon inpakken voordat ik deze uiteindelijk verving.

Hoeveel Grip?

Ik was onder de indruk van de Zipp Service Course CX-tape voor grip, vooral in natte omstandigheden. Het voelt zacht aan en heeft altijd grip, zelfs in natte omstandigheden.

Ik voelde de tape pas glad worden nadat ik zonnebrandcrème op mijn handen had aangebracht en mijn handen niet had gewassen voordat ik ging rijden. Het probleem was echter veel minder duidelijk toen ik mijn handen meteen waste na het aanbrengen van zonnebrandcrème.

Als het warm is, hou ik niet van handschoenen, dus blote handen zijn een must.

De duurzaamheid was indrukwekkend, aangezien de tape twee zomers en bijna twee winters op mijn forenzenfiets heeft doorstaan en nu pas begint te schilferen in de buurt van de bochten na meer dan 6000 mijl gebruik.

Er is ook een stuk in een deel van de tape gesneden als gevolg van een ongeval dat geen verband houdt met rijden, maar de tape is daarna niet losgekomen of gescheurd.

Wat betreft de gewone racefiets, de tape ziet er nog steeds gloednieuw uit ondanks bijna 2.000 mijl van gebruik in zomer en winter, hoewel ik de afwerkingstape heb vervangen door elektrische tape nadat ik de staven onlangs opnieuw had ingepakt nadat ik de pasvorm had aangepast met mijn shifters.

Qua comfort was ik erg blij met de tape. Het voelt zacht en behaaglijk aan en voelt niet volumineus aan. Mijn handen voelen comfortabel en veilig aan, ongeacht het oppervlak van de toppen, kappen of druppels.