Zelf Een Fiets Onderhouden

Het is zeker de moeite waard om te leren hoe u uw fiets kunt repareren, onderhouden en repareren. Als je meerdere fietsen hebt, kan het duur zijn om naar de fietsenwinkel te gaan. ).

We hebben hieronder een aantal dingen opgesomd waar u op moet letten en hulpmiddelen die u mogelijk nodig heeft als u uw fiets zelf wilt onderhouden.

Als u na het lezen van dit artikel op zoek bent naar nog meer informatie, kunnen we deze videocollectie van meer dan 200 video’s en doe-het-zelfhandleidingen zeker aanbevelen, die u stap voor stap laten zien waar u op moet letten en hoe u uw eigen fietsreparaties en onderhoud aan huis.

Waar Moet Je Op Letten?

  • Scheuren
  • Vuil en vuil
  • Schade aan onderdelen
  • Slijtage
  • Bandenslijtage
  • Gebroken moeren en bouten
  • Kabels zijn versleten
  • Remblokken

Hoe Vaak Moet Uw Fiets Worden Onderhouden?

Regelmatig onderhoud is belangrijk om uw fiets soepel te laten lopen en ervoor te zorgen dat er geen beschadigde of versleten onderdelen aanwezig zijn. Hoe meer u op de fiets rijdt, hoe vaker u hem moet onderhouden, vooral na rijden in vuil, zand, modder en in de regen.

Als je een tijdje niet hebt gereden, is het belangrijk om je fiets een onderhoudsbeurt te geven, omdat je fiets beschadigd kan raken als hij wordt opgeborgen.

Video Over Het Basisonderhoud Van Fietsen

Kader

De eerste stap is het ontvetten en reinigen van het fietsframe. Zoek eerst naar eventuele schade in het frame. Het fietsframe is een onderdeel van de fiets dat niet gemakkelijk vervangen kan worden en alle andere onderdelen kunnen worden vervangen. Dus laten we hier beginnen!

Inspecteer eerst het frame op eventuele beschadigingen, krassen, deuken of scheuren. Begin aan de voorkant, bij de balhoofdbuis. Dit gebied omvat de stuurbuis, de vorken en de dwarsbalk. Kleine scheurtjes kunnen snel verschijnen en kunnen worden gerepareerd als ze niet te uitgebreid zijn.

Het is een goed idee om de fiets schoon te maken terwijl u de onderdelen inspecteert. Schone fietsen zijn efficiënter. Zorg ervoor dat je je fiets na elke rit schoonmaakt, zelfs als deze in modder, vuil of natte omstandigheden is gebruikt. Vuil kan snel schade toebrengen aan uw tandwieloverbrenging, waardoor deze minder efficiënt wordt.

Als je in vorm bent, dan zou je een fiets moeten hebben die er ook top uitziet, en als het de eerste keer is dat je je paard een keer in een tijdje hebt gegeven, dan had je het niet alleen over een snelle rit met een vochtige doek. Een grondige reiniging kan een fiets een tweede leven geven en geeft u ook de mogelijkheid om te controleren op schade.

Reinig vervolgens de aandrijflijn (meer details op de volgende pagina). Ga dan aan de slag met de wielen met speciale aandacht voor de cassettebaan en rembaan.

Maak de fiets nogmaals schoon met warm water. Droog de fiets af met een schone handdoek en smeer de ketting opnieuw. Uw vermoeide fiets ziet er weer als nieuw uit.

Weet jij waar een Fiets Tune-Up uit bestaat? Check ons artikel.

Controleer Je Wielen

Je hebt waarschijnlijk vele kilometers gereden of op ruw terrein, dus dit is het perfecte moment om ervoor te zorgen dat je wielen in goede staat zijn. Zorg ervoor dat de spaken goed gespannen zijn. Vervang ze indien nodig. Controleer of het wiel recht staat. Het moet vrij kunnen draaien zonder enige zijdelingse beweging.

Onnodig te zeggen dat u ervoor moet zorgen dat uw snelspanners goed vastzitten en in goede staat verkeren en dat de naven soepel draaien. Inspecteer de lagers op slijtage of schade, maak ze schoon door eventueel vuil weg te vegen. Het zijn verzegelde eenheden en eventuele reinigingsmiddelen zullen ervoor zorgen dat ze hun smering verliezen. U moet beschadigde onderdelen vervangen. Dit kan een baan zijn die het beste aan de meer ervaren kan worden overgelaten.

Draai Alles Vast

Een van je laatste taken zou moeten zijn om ervoor te zorgen dat alle belangrijke bouten op je fiets goed vastzitten. Dit is ook een kans om ervoor te zorgen dat er geen bouten zijn beschadigd of moeten worden vervangen. Het is belangrijk om de aanhaalmomenten van de meeste bouten op uw fiets te volgen. Het te strak aandraaien van de zadelklem op een carbon fiets kan leiden tot schade aan zowel het frame als de zadelpen.

Deze bouten hebben een koppel van 5nm tot 6nm, of zoals aangegeven. Een momentsleutel is de investering waard om ervoor te zorgen dat uw fiets geen blijvende schade oploopt. Met een vooraf ingestelde momentsleutel, zoals Bontrager, Ritchey of Topeak, kunt u de bouten alleen aandraaien tot het opgegeven aanhaalmoment. Dit is een goede optie voor beginners. (We hebben hier een artikel dat dieper ingaat op het belang van een momentsleutel)

Het balhoofd is een van de belangrijkste onderdelen om het stuur en de stuurpennen strak te houden, dus controleer regelmatig of het goed vastzit. Een los balhoofd en de speling zullen een kloppend geluid veroorzaken bij het remmen, maar als het te strak staat, kan het stuur niet vrij draaien en kun je gemakkelijk lagers en andere interne componenten beschadigen.

Controleer De Remmen/kabels

Het belang van de remmen spreekt voor zich, dus het is essentieel om ervoor te zorgen dat uw remmen goed worden onderhouden en dat u de kabels en de remblokken controleert. Zodra het wiel van de grond is getild, draait u het rond en trekt u aan de remmen.

Zorg ervoor dat de remblokjes aan beide kanten op hetzelfde moment contact maken met de velg.

Terwijl u bezig bent, controleert u de velg op slijtage en kijkt u naar het remoppervlak op slijtage, vlekken, deuken en krassen.

Controleer of de remhendels niet plakkerig zijn en of de kabels voldoende spanning hebben. Het is de moeite waard om alle kabels te controleren, niet alleen de remkabels, en ervoor te zorgen dat ze in goede staat verkeren.

Het vermijden van een ongeval heeft de voorkeur. Het zal je belonen voor je ijver. Het vervangen van een versleten remkabel is een belangrijke taak om blijvende schade aan de shifter te voorkomen, omdat het anders het interne mechanisme extra kan belasten, en een kabel die splijt kan uiterst moeilijk te verwijderen zijn.

Controleer Je Versnellingen

Een grootste ergernis en mogelijk gevaar zijn verkeerd uitgelijnde derailleurs en slecht geïndexeerde versnellingen. Een nauwkeurig afgestelde voorderailleur zorgt voor soepel schakelen tussen de kleine en grote ringen en voorkomt dat het mechanisme schuurt.

Een correct geïndexeerde achterderailleur zorgt ondertussen voor snel, nauwkeurig en betrouwbaar schakelen over de cassette. Hoewel het misschien een moeilijke klus lijkt om alles soepel te laten verlopen, is het eigenlijk vrij eenvoudig en een essentiële vaardigheid voor de huismonteur.

Reinig, Smeer En Inspecteer De Aandrijflijn

De aandrijflijn is het mechanische hart van uw machine en het gebied van de fiets, dat niet alleen aan het begin van het seizoen, maar het hele jaar door speciale zorg en aandacht nodig heeft. Dit is een goed moment om uw ketting te inspecteren en indien nodig te vervangen.

Dit kunt u het beste doen met een chainchecker. U kunt de ketting echter ook handmatig controleren door deze van een deel van het kettingblad op te tillen om te zien hoeveel tanden er zichtbaar zijn. Drie of vier wijzen op overmatige slijtage.

Verwant

Het Handboek Voor Woon-werkverkeer Is Bijgewerkt

Ons 71 pagina’s tellende handboek voor woon-werkverkeer omvat een reeks onderwerpen, waaronder:

  • Wat voor soort fiets je nodig hebt – of kunt gebruiken?
  • Soort kleding en wat het beste werkt
  • Hoe u uw route plant en navigeert
  • Welke benodigdheden moet je meenemen?
  • Hoe u uw spullen kunt dragen met fietstassen en rugzakken
  • Hoe u goedkope camera’s voor uw fiets kunt krijgen
  • De camera op de beste locaties monteren
  • Veilig rijden in het donker

Plus nog vele andere dingen