Specialized Allez Elite Review Betaalbare Racefietsen

De Betaalbare Gespecialiseerde Allez Elite Zal Je Verbazen

Deze pittige kleine straatfiets is koste wat kost een van onze favoriete fietsen

Gewicht: 89 kg (54 cm)
Gebruik: Weg

Materiaal: Aluminium

Maten: 49, 52, 54, 56, 58, 61
cm

Een paar jaar geleden interviewde ik Pete Adeney, de financiële onafhankelijkheidsgoeroe genaamd Mr. Money Moustache, over hoe fietsen mensen kunnen helpen geld te besparen en een beter leven te leiden. Adeney is een enthousiaste fietser, maar gelooft er niet veel in om veel geld aan een fiets uit te geven – tenminste, niet totdat je financieel onafhankelijk bent en misschien zelfs dan niet. Tenzij je de Tour de France racet, vertelde hij me in ons gesprek, zou niemand meer moeten uitgeven dan aan een fiets. ? Ik antwoordde. Natuurlijk, er is een afnemend rendement naarmate de kosten stijgen, maar ik zou de goede plek dichterbij brengen:

Scoor er een voor Adeney. Specializeds Allez Elite is een prachtige fiets voor de prijs, een die eruitziet en rijdt alsof hij veel duurder is. Tenzij je competitief racet of gedurfde off-road-ervaringen doet, kan hij vrijwel elk soort wegrijden aan dat je zou willen doen. Wat meer is, wat klassieke straatfietsen betreft, is het flexibel met volledige spatbord- en bagagedragerogen, waardoor het geschikt is voor het kopen van boodschappen en woon-werkverkeer als voor recreatief rijden. Eén fiets voor deze prijs om dat allemaal te doen? We denken dat Mr. Money Moustache het goed zou vinden.

E5-legering en een verstandig elementenpakket houden de prijs onder controle. Gespecialiseerd

De eerste straatfietslijn van Allez Family
Specialized, de Allez, bestaat in een of andere vorm al ongeveer 30 jaar. De nieuwste modellen komen terug naar de roots van het model, met metalen frames (vandaag aluminium) en voordelige onderdelensets. De prijzen variëren van voor de instap Allez tot voor de aero-framed Allez Sprint Comp, een perfecte fiets om een beginnende crit-racer te krijgen. Er is ook een kindermodel, de Allez Junior, met kleinere wielen in de maat 650b, alleen in een kindvriendelijke maat van 44 cm.

Soepele rit, geweldige handling
Het hart van de Allez Elite is het E5 aluminium frame, dat de oude canard overtreft waarmee aluminium fietsen hard rijden. Specialized maakt ook gebruik van een volledig koolstofvezelvork, in plaats van koolstofvezelpoten die aan een aluminium stuurbuis zijn bevestigd. De vorkbuis loopt uit van een 1 1/20 cm bovenste lager naar 1 3/20 cm verminderd. De grotere diameter in de vorkkroon, in een balhoofdbuis met grotere diameter, zorgt voor een betere laterale en torsiestijfheid voor een geweldige handling onder kracht en wanneer geleegd. Het frame heeft ook interne kabelgeleiding aan de boven- en onderbuizen, waardoor het waarneembare lijnen.

Component HoogtepuntenWe menen het
Het was dat goedkopere fietsen opvallende compromissen hadden in de componentenkits. Dat is in toenemende mate niet waar, en de Allez Elite is een fantastisch voorbeeld. Specialized biedt een Shimano 105-aandrijflijn met een breed versnellingsbereik, waaronder een 50/34 kettingbladen en een 11-32t cassette. Dit zorgt voor een bijna 1:1 lage versnelling (34/32) die vissers de mogelijkheid geeft om comfortabel te draaien, zelfs op steile heuvels. De enige afwijking van de 105-aandrijflijn is een slimme: het Praxis Alba-crankstel. Het remmen wordt verzorgd door Tektros competente Axis dual-pivot remklauwen. DT Swiss biedt een merkwielset, een leuke touch op een fiets voor die prijs. En Specializeds eigen 25 mm Espoir-banden en Body Geometry-cockpit ronden de componenten af. De banden zijn voorzien van draadkraal, dus ze zijn wat zwaar en stijf, maar als ze verslijten,je kunt effectief een prestatie-update ontvangen door ze te vervangen door een standaard gedempte ontwerp, zoals Specializeds eigen Turbo Pro, die wordt geleverd met een breedte van 28 mm die het frame en de remmen vrijmaakt.

De Allez heeft ruimte voor 28 mm-banden, samen met zijn drager- en spatbordbevestigingen voor flexibiliteit. Gespecialiseerd

Comfortabel voor de lange afstand
Specialized heeft zijn weggeometrie gekozen, en de Allez is geen uitzondering. De brede reeks maten van de fiets betekent dat de meeste rijders een goede pasvorm krijgen. De geometrie ligt dicht bij de racegerichte Tarmac-snaar, met een iets korter bereik tot het stuur en grotere poolhoogtes over het hele bereik, wat de rijder een meer verticale positie biedt die comfortabel is voor lange ritten. De wielbases van de Allez zijn iets langer en de besturing is minder competitief, maar over het algemeen is de besturing in grote lijnen vergelijkbaar.

De Allez Elite deelt een vork met een paar Tarmac-modellen. Gespecialiseerd

Ride Impressions
Testers waren dol op de Allez Elite vanwege de soepele rit en het zelfverzekerde, geruststellende beheer. Ondanks draadkraalbanden, die vaak niet zo soepel aanvoelen, voelde de Allez bijna net zo comfortabel aan op schokkerige, zoemende macadam en licht vuil als op vers aangelegd trottoir.

De Elite is niet mild, maar tijdens groepsritten hadden we geen moeite om de beklimmingen bij te houden of te reageren op versnellingen van andere mensen. De brede versnellingsbereik nooit liet ons gesponnen op afdalingen of zelfs vechten om de ideale cadans op een scale.And vinden getrouwd zijn nalatig als we ons niet te vermelden dat de prachtige sky-blauwe verf met rode accenten in onze betatester heeft ons
het gevoel net een beetje sneller. Zijn verf; emotioneel en irrationeel, maar niet ongrijpbaar. De Allez Elite is een fiets die wedijvert met een enthousiaste roadie, zelfs degenen die misschien wat meer willen investeren.