Gewicht: 6,65 kg (geclaimd, maat 54 cm)
Stijl: race-disc race

Aandrijving: Shimano Dura-Ace Di2

Materiaal Koolstofvezel

Bandenspeling (weg): 28 mm (elke band/velgcombinatie die 30 mm of meer meet)

Specialized gaf de Tarmac Disc eindelijk een hoognodige opknapbeurt. Deze fiets heeft een geheel nieuwe update en is sterk gebaseerd op het Tarmac velgremmodel. Het is een racefiets van topkwaliteit met schijfremmen die voldoet aan de minimale gewichtsvereisten van de UCI voor pro-racing of deze zelfs overtreft.

Wat is er nieuw ?

Specialized had dit jaar een opvallend gat in zijn line-up voor wegraces; terwijl de Venge ViAS-lijn vier schijfremopties heeft; de Tarmac-familie had slechts een enkel, middelmatig geprijsd model met verouderde technologieën zoals snelspanwielen en een ouder frame-ontwerp. Dit was een teken dat er een nieuwe fiets op komst was. De Tarmac Disc combineert veel van het ontwerpwerk van de nieuwe velgremversie, inclusief aerodynamische buisvorming. De Tarmac Disc heeft echter flat-mount schijfremmen met 12 mm steekasbevestigingen.

Tarmac Disc-familie

De S-Works-fiets is de eerste die wordt gelanceerd en zal in april in de winkels liggen. Er zijn versies voor heren en dames, en deze is alleen verkrijgbaar als complete fiets of frameset. Damesfietsen verschillen alleen in contactpunten: zadel en stuur. Er zijn andere modellen gepland, maar die zullen op zijn vroegst pas later in de zomer beschikbaar zijn, en Specialized deelde geen details over die bij de lancering van S-Works. Verwacht op basis van de huidige Tarmac Rim-reeks dat er tussen de 2-4 extra Tarmac Disc-modellen worden aangekondigd, exclusief damesversies van die modellen.

Belangrijkste kenmerken:

Het gewicht springt er het meest uit. Specialized beweert dat de schijfremversie van de Tarmac-frameset hetzelfde gewicht heeft als de velgversie. Het is een kaal frame van 800 gram in de lichtste verf. De lichtste complete fietsen zijn 6,36 kg voor velg en 6,65 kg voor de schijfversie, en Specialized beweert dat al het extra gewicht op de schijfversie in de wielen en componenten zit.

Specialized heeft de meeste buisvormen aangepast om de aerodynamica te verbeteren. De nieuwe Tarmac is net zo glad als het Venge aero-wegframe. Gespecialiseerd

Hoewel de velg- en schijffietsen hetzelfde ontwerp hebben, zijn er enkele verschillen in buisvormen en lay-out om de verschillende remkrachten van schijven aan te kunnen. Elk frame is uniek in zijn grootte en heeft meer dan 500 individuele stukken (of lagen) koolstof. Ze moeten in de juiste volgorde en in de juiste volgorde worden geplaatst.

Specialized zette een maatstaf in het maken van de nieuwe Tarmac zo aerodynamisch als zijn originele Venge aero-racefiets. De vork-, onderbuis- en zitbuisvormen werden allemaal heroverwogen met dat doel in gedachten en opnieuw gedaan als afgeknotte vleugelprofielen. De meest agressieve zitbuis heeft een D-vormige dwarsdoorsnede en bijpassende zadelpen. Het heeft ook een intern klemontwerp dat de aerodynamische efficiëntie verder verbetert. Voor aero-besparingen worden de staande achtervorken onder de bovenbuis geplaatst en kruisen ze de stoelbuis. Dit verlaagt het algehele silhouet. Specialized zegt dat het effect in wezen hetzelfde is als het nemen van een ouder, niet-aerodynamisch asfalt en het wisselen van de wielset van conventionele box-section velgen naar Roval CLX50 aero-wielen.

Andere mogelijkheden

Als vlaggenschipmodel spaart de S-Works Tarmac Disc kosten noch moeite. De componenten zijn een complete Shimano Dura-Ace Di2-kit, Roval CLX50 Disc carbon tubeless-ready clincher-wielen en Specializeds eigen FACT carbon crankarms. De powermeter is nu ingebouwd in de cranks. De Power Cranks, zoals Specialized ze noemt, zouden de lichtste en meest nauwkeurige vermogensmeter ter wereld zijn, en zijn voorraad op de S-Works.

Tarmac Disc is verkrijgbaar in een complete damesfietsversie en een Boels-Dolmans teampainting job als frameset. Hij meet 44 cm. Gespecialiseerd

de geometrie

Tarmac Disc heeft dezelfde geometrie als de velgremversie. Er zijn zes maten beschikbaar voor heren: respectievelijk 49, 52, 54, 56, 58, 61 cm, 58, 59 cm en 61 cm. Er zijn vijf maten beschikbaar voor dames: respectievelijk 44, 49, 52, 54, 56, 58, 57, 58, 62 cm en 61 cm. Als je een kleine man bent, of je wilt een andere verfbeurt dan de geslachtsspecifieke complete fietsen, dan zijn de framesets allemaal verkrijgbaar in zeven maten van 44-61 cm. Als racegerichte fietsen wordt de Tarmac-familie gekenmerkt door middelmatig lange reikwijdtes en lage stapelhoogtes.

Strakke liggende achtervorken van 41 cm trekken het achterwiel dicht bij het frame en zorgen voor een kortere wielbasis. De hoek van de balhoofd- en zitbuis is vergelijkbaar met die van racefietsen van andere merken, waarbij het vorkpad is ontworpen om een neutraal tot iets sneller rijgedrag te bieden. Specialized sluit zich aan bij de groeiende trend om vrouwenspecifieke geometrie uit de fietsindustrie te verwijderen. Het merk Amira is verdwenen, dus de Tarmac Discs voor dames zullen verschillende kleurenschema’s en aanraakpunten hebben, maar dezelfde geometrie.

Joe Lindsey, een freelance journalist, schrijft over het buitenleven, wetenschap en technologie, vooral waar ze elkaar overlappen.