Moeten Fietsers Stoppen Bij Verkeerslichten?

Kortom: het hangt ervan af. Fietsers kunnen stopborden behandelen als opbrengsten en stopborden zoals stopborden in sommige staten. Hierdoor kunnen ze er doorheen rijden als ze zich veilig voelen. Sommige staten beschouwen fietsen als auto’s, dus fietsers moeten vertragen bij verkeerslichten.

Automobilisten en fietsers hebben vaak een geschil over het delen van de weg. Er zijn discussies over waar en hoe snel fietsers kunnen rijden, automobilisten die worden beëdigd omdat ze te dichtbij zijn en fietsers en automobilisten die zich bemoeien terwijl ze reizen of parkeren. Maar niets veroorzaakt meer onenigheid tussen de twee weggebruikers dan verkeerslichten.

Automobilisten zijn zich er terdege van bewust dat ze moeten rijden als het groen is, langzamer moeten rijden of klaar moeten zijn om te stoppen als het geel is, maar fietsers hebben een grijzere zone en veroorzaken conflicten tussen hen.

Dit is te wijten aan het feit dat de federale, staats- en gemeentelijke wetgeving verschillende meningen hebben. De wet wordt gehandhaafd of niet op basis van hoe de politie er die dag over denkt en wat de overtreding was.

En dan zijn er natuurlijk de debatten over de hele wereld over de vraag of fietsen door rood licht moeten gaan als het stil is, door stopborden moeten rollen, of dat ze allemaal dezelfde lichten moeten gehoorzamen, zelfs als die lichten oud worden. wonder dat automobilisten en fietsers gefrustreerd raken van elkaar.

We zullen ons best doen om eventuele verwarring weg te nemen. Aan het eind van de dag staan we echter volledig achter veilig en legaal rijden .

Ook al is het legaal om door een rood licht te rijden, een stopbord te passeren of door een geel licht te rijden, veiligheid moet nog steeds uw topprioriteit zijn.

Wat zijn de problemen rond fietsers en verkeerslichten?

  • Waarom mogen fietsers door rood verkeerslicht rijden?
  • Moeten fietsers door stopborden?
  • Hoe veranderen de wetten als een fietser op de fiets stapt?
  • Als een fietser op een kruispunt wordt aangereden door een auto, wie is dan verantwoordelijk?

Door Rode Lichten Rijden

Automobilisten maken zich het meest zorgen over fietsers die door rood licht rijden. Bestuurders moeten stoppen bij rode lichten en wachten tot het licht op groen springt. Veel automobilisten zijn van mening dat fietsers als voertuigen moeten worden behandeld als ze moeten worden bestuurd. En in veel staten is de wet het daarmee eens.

Er zijn echter een handvol staten die de zogenaamde Idaho Stop observeren , en andere staten met fietsers die lobbyen om hetzelfde te mogen doen. Dus, wat is de Idaho Stop-wet en waarom willen fietsers het?

De Idaho Stop-wet was de oorspronkelijke wet. Het stond fietsers toe een rood licht te passeren, op voorwaarde dat de lichtsensoren het gewicht van de fiets niet oppikten (waardoor een oud groen licht ontstond). Alleen fietsers mochten door het rode licht als ze dat veilig vonden. We hebben in een eerder artikel meer in detail over de Idaho Stop gesproken, dus u kunt dit als een herinnering beschouwen.

De Idaho Stop-wet werd ook aangenomen in Arkansas, en een andere gelijkaardige wet wordt momenteel opgesteld door de regeringen van de staat Utah. Sinds de jaren tachtig, toen Idaho voor het eerst de wet aannam, is het tempo toegenomen met verschillende staten die hun eigen versie hebben aangenomen (zoals de Delaware Yield) en meer staten die de volledige wet of een variatie daarin willen aannemen.

Ironisch genoeg is veiligheid de belangrijkste reden waarom fietsers door rood mogen rijden als ze veilig zijn. Het idee is dat het een paar dingen doet:

  • Moedigt fietsers aan om alternatieve en rustigere routes te vinden
  • Moedigt fietsers aan om te profiteren van het feit dat ze langzamer rijden en meer zicht hebben, zodat ze het verkeer voor auto’s kunnen zien komen.
  • Veel verkeerslichtsensoren pikken geen fietsen op, wat kan leiden tot vertragingen en verstoringen in de doorstroming. Dit is wat de stopwet van Idaho moest voorkomen.
  • Een fietser kan voor een rood licht linksaf slaan, waardoor hij niet met auto’s hoeft te onderhandelen. Een aantal onderzoeken heeft aangetoond dat de Idaho Stop veiliger is voor fietsers, omdat ze zo voor het verkeer kunnen komen in plaats van ernaast, waar fietsers het risico lopen te worden geraakt door mensen die afslaan.

De Idaho Stop is slechts op heel weinig plaatsen volledig wet, maar deze staten hebben het aangenomen of hun eigen versie ervan:

  • Arkansas
  • Arizona
  • Colorado
  • Delaware
  • Idaho
  • Illinois
  • Indiana
  • Kansas
  • Minnesota
  • Missouri
  • Nevada
  • Oregon

Overal waar de Idaho Stop legaal is (of een versie daarvan), hoeven fietsers niet per se te stoppen bij verkeerslichten!

Moeten Fietsers Door Stopborden Rijden?

Een deel van de stopwet van Idaho heeft ook betrekking op stopborden. De wet staat fietsers toe om rekening te houden met stopborden voor rode lichten of afslagen.

Dit betekent dat waar de Idaho Stop-wet (of veel van zijn afgeleiden) van kracht zijn, fietsers de mogelijkheid en het recht hebben om door stopborden te rollen, uiteraard in de veronderstelling dat het veilig is om dit te doen.

Hoewel veel chauffeurs geïrriteerd of verontwaardigd zullen zijn over deze praktijk, zijn er enkele argumenten om het zich te laten verspreiden. Veiligheid is het belangrijkste argument.

Stopborden zijn niet bedoeld voor voetgangers of fietsers. Ze zijn ontworpen voor auto’s. Ze waren met name bedoeld om ervoor te zorgen dat auto’s langzamer gingen rijden in gebieden met een hoge voetgangersconcentratie, zoals buurten.

Een auto die dertig kilometer per uur rijdt, zal het moeilijker hebben om te stoppen dan een fiets of een voetganger wanneer dat nodig is, dus het plaatsen van stopborden zorgt ervoor dat ze niet te snel kunnen gaan en voldoende waarschuwingen hebben om te stoppen.

Fietsen kunnen een derde van de snelheid van auto’s halen en hebben veel meer kans om te stoppen, of op zijn minst van de weg af te wijken, zodat ze niet hoeven te worden gestopt. Fietsers die stoppen doen er langer over om weer op te starten dan auto’s, waardoor het verkeer afremt.

Dit wil niet zeggen dat fietsers stopborden moeten negeren. Ze reizen immers nog steeds sneller dan voetgangers of skateboarders en lopen het risico om iemand tegen het lijf te lopen of overreden te worden.

Voor een vlottere verkeersbeweging is het beter om te vertragen en voor te wijken bij stopborden dan om volledig tot stilstand te komen.

Wij vinden dat fietsers geen stopborden mogen passeren, ook al mogen ze dat in het hele land wel.

Wat Verandert Er Aan De Wet Als Fietsers Op Hun Fiets Rijden?

Het is belangrijk op te merken dat een fietser gemakkelijk voetganger kan worden en dat de regels kunnen veranderen. De regels veranderen met name wanneer een fietser de straat oversteekt op een voetgangerskruispunt (wat betekent dat hij zijn fiets moet lopen) en wanneer hij zich op een trottoir bevindt.

In zowat elke stad, stad of staat is het illegaal of op zijn minst zwaar afgekeurd om op een trottoir te fietsen, tenzij de berijder een kind is. Dit komt natuurlijk omdat fietsers voetgangers op een trottoir zouden raken en ongelukken zouden veroorzaken.

Als fietsers echter afstappen en te voet gaan, kunnen ze op het trottoir gaan en worden ze als voetgangers behandeld.

Hetzelfde geldt voor het gebruik van een zebrapad. Als een fietser een zebrapad wil (of moet) gebruiken, moet hij afstappen en vervolgens als voetgangers worden behandeld en de verkeerslichten dienovereenkomstig gehoorzamen.

Dus terwijl fietsers op hun fiets lopen, worden ze behandeld als voetgangers en moeten ze zich houden aan de juiste verkeerslichten en borden.

Wie Is Er Schuldig Aan Een Aanrijding Tussen Een Automobilist En Een Fietser?

Een grote overweging voor fietsers die hun rechten op de weg willen weten, is de zorg van een ongeval en wie schuldig is in het geval van een ongeval.

Fietsers kunnen erg kwetsbaar zijn wanneer ze op de weg rijden: ze delen de ruimte met zwaardere voertuigen en chauffeurs die over het algemeen door hun auto worden beschermd tegen schade.

Het lijkt erop dat bij een ongeval de fietser schadevergoeding moet krijgen, aangezien de kans op letsel het grootst is.

Dit veronderstelt dat fietsers altijd schuld hebben, wat niet klopt. De vergelijkende wetten inzake nalatigheid worden in de meeste staten in acht genomen, behalve in Alabama, Maryland en North Carolina, Virginia, Washington DC en Virginia.

In de andere staten wordt medeplichtige nalatigheid waargenomen, wat een veel strengere wet is, waarbij als een persoon zelfs maar voor 1% verantwoordelijk is voor een ongeval, ze niets terugkrijgen.

Fietsers moeten altijd proberen een ongeval te vermijden. Ze hebben meer kans om gewond te raken of gedood te worden dan om schadevergoeding te krijgen. U kunt dit doen door ervoor te zorgen dat u altijd nuchter rijdt, het gebruik van koptelefoons vermijdt, goede verlichting en reflectoren heeft om zichtbaar te zijn en ervoor te zorgen dat uw remmen en besturing in topconditie zijn.