2011 Tomac Supermatic 120 Preview

Mountain Bike begrijpt een onderscheidende eerste rit op de nieuwste 120 millimeter veerweg van Tomac.

De nieuwe Tomac Supermatic 120 uit 2011. (Ron Koch).

Wanneer Tomac-eigenaar Joel Smith je buiten uitnodigt om op de nieuwe fiets van zijn bedrijf te rijden met de legendarische naamgenoot van het bedrijf, ga je. Dus voordat we naar Vegas gingen voor Interbike 2010, maakten we een rondleiding over de lokale paden rond het zomerhoofdkwartier van Tomac, net ten noorden van Salida, Colorado, op de geheel nieuwe Supermatic 120.

De Supermatic is losjes gebaseerd op Tomacs huidige Automatic 120, maar is aanzienlijk lichter dankzij een complete carbon voor- en achterdriehoek. Smith zegt dat ze hebben besloten om de IAS-link die op de Automatic wordt gebruikt niet te gebruiken om het ontwerp met één draaipunt zo mild mogelijk te houden en het resultaat is een frame van vijf pond uitgerust met een Fox RP23-schok. Tomac is trots op zijn stijfheid / gewichtsverhoudingen, dus er is alles aan gedaan om de buiging te elimineren of te verminderen. Er is een taps toelopende balhoofdbuis, buisvormige buisvormen en verstevigende koolstofdioxide toegevoegd aan de buiszijden.

FOTO: John Tomac krijgt wat lucht onder de remmen van de geheel nieuwe Supermatic 120.

Naast de chassislay-out, is het testen van de echte ophanging en geometrie op het parcours een belangrijk onderdeel van wat ervoor zorgt dat Tomac-fietsen zo goed rijden als zij. John Tomac is niet alleen een naam achter de nieuwe en over de fiets, hij is praktisch en behoorlijk betrokken bij rittesten. Smith zegt dat Johnny T een ongelooflijk voordeel is als het te maken heeft met feedback en meestal de kleine schokverandering kan onderscheiden wanneer ze blinde tests uitvoeren om de definitieve instellingen terug te betalen. Hij had een doos vol Supermatic-schokken, elk met een iets ander nummer dat ze een paar weken eerder in Durango hadden onderzocht.

Eigenaar Joel Smith is ook niet traag en steunde het motto van de rijder die eigendom is van de rijder met een uitstekende weergave van fitness- en fietsbehandelingsvaardigheden. Hij nam ons mee op het nabijgelegen Colorado Path om de Supermatic 120 te proeven en liet ons letterlijk de snelle weg naar beneden en op het pad zien, dat varieerde van boterzacht tot dikke steen. De Supermatic klimt dik met behulp van een cross-country gevoel van het bedrijf dat ons deed geloven dat deze eigenschap tot aan de afdaling zou kunnen volgen. De fiets leek echter bijna meer in huis naarmate het pad ruwer werd. Aangezien het slechts een reisfiets van 120 mm is, was ik onder de indruk. Tomac, Smith en de jongens hebben hun huiswerk gedaan, want het is blijkbaar een heel goed afgeronde fiets met een behoorlijk gekozen vering.

De rit van dag twee bracht ons op een rotsachtig jeep-trailpad naar een zadel in 13,0 m, gevolgd door een constante afdaling van 4.152,4 m in de schaduw van de berg Antero. Het is maar goed dat de Supermatic zo zuinig klimt als hij doet, want ergens rond de 12,0 m begon ik te kraken in een poging om Smith in het zicht te houden. De volgende duizend voet was een wankele oma-uitrustingsaffaire die letterlijk mijn geest deed tollen. De beloning was een prachtig uitzicht toen de wolken tijdelijk uit elkaar gingen en een scheurende afdaling gevuld met natte rotsen en wortels die opnieuw het indrukwekkende afdaalvermogen van de Supermatics toonden. Ik geef meestal de voorkeur aan grotere wielen en langer reizen voor dit pad, maar voel me redelijk comfortabel op de Tomac.

Verwacht dat de Supermatic 120 eind dit jaar winkels zal bereiken. De frameset zal in de detailhandel worden verkocht, terwijl hele fietsen zullen variëren van tot voor de met XTR uitgeruste Supermatic 1. De tijd die op de fiets werd doorgebracht was kort, maar het gaf een goede en blijvende positieve indruk. Ga op zoek naar een meer gedetailleerde en grondige beoordeling vanaf de pagina’s van Mountain Bike en hier op Mountainbike.com zodra we quality time hebben op een evaluatiefiets en erop rijden waar er voldoende lucht is om bomen te laten groeien.