Deel 3: Fiets Woon-werkverkeer. Veiligheidstips - Fietsen In Het Verkeer

Tips Voor Fietsen In Het Verkeer

Maak Jezelf Zichtbaar

Dit is een advies dat ik aan alle wielrenners in het algemeen zou geven, maar het is vooral belangrijk in situaties met veel verkeer waar automobilisten mogelijk geen aandacht besteden aan fietsers.

Ik ga niet zeggen dat je je als een verkeerskegel moet kleden, maar felle kleuren voor je shirt, jas of jersey die sterk contrasteren met je omgeving, zijn nooit een slecht idee. (Klik hier om een artikel te lezen over een goed zichtbaar jack dat we hebben beoordeeld en aanbevolen)

Dit betekent niet dat je donkere kleuren moet dragen als je wordt aangereden door een voertuig, maar ik weet wel dat ik liever beter zichtbaar zou zijn om de kans dat het gebeurt te verkleinen.

Knipperende lichten worden ook sterk aanbevolen overdag en zullen de aandacht trekken van automobilisten die u misschien niet zien omdat ze niet uitkijken naar fietsers. Lokale wetten kunnen verlichting vereisen ’s nachts en in het donker. Bekijk onze pagina’s over fietswetgeving om de regels te vinden die in uw land van toepassing zijn.

Blijf niet alleen zichtbaar met felle kleuren en lichten, let ook op uw wegligging en vermijd het omhelzen van de stoeprand of de rand van de rijbaan.

Naast het vermijden van talloze gevaren, zoals kuilen, wegafval en regenwaterafvoeren, maakt het verder in de rijstrook rijden het voor bestuurders gemakkelijker om u eerder te zien als ze van achteren naderen en hebben ze meer tijd om zich voor te bereiden op een pas, waardoor onveilige situaties worden ontmoedigd. rijstrook passeren als gevolg.

Ik vind dat 2-0,9 m van de rand van de rijstrook meestal een goed startpunt is, vaak in de rechter bandenbaan van de rijstrook, en doen alsof er een denkbeeldig fietspad in de weg ligt als ik rijd.

Denk Als Een Auto

Een deel van het rijden in het verkeer is voorspelbaar en defensief rijden, net zoals je zou doen in een auto. Vermijd het in- en uitweven van parkeerplaatsen langs de kant van het verkeer of op de berm. Plotselinge en onverwachte bewegingen terug in de rijbaan kunnen leiden tot paniek bij de bestuurder of zelfs een botsing met uw voertuig.

Wanneer u een stopbord of een rood licht nadert, of zelfs als u in langzaam rijdend verkeer rijdt dat u gemakkelijk kunt bijhouden, ga dan naar het midden van de rijstrook alsof u een auto bent. Dit zal bestuurders ervan weerhouden u te passeren, of ze dit nu opzettelijk doen of niet.

Verdeel de rijstrook niet tussen auto’s en filter niet tussen gestopte auto’s, wat bestuurders niet alleen ongelooflijk boos maakt dat ze je een tweede keer moeten passeren nadat het licht op groen is gegaan, maar je ook blootstelt aan de gevaren van deuren die op je pad worden geslingerd (denk aan hoe vaak je iemand een halfvolle kop koffie voor een rood licht hebt zien dumpen) of bestuurders die naar de zijkant uitwijken om te proberen vooruit te kijken; het is ook hoogstwaarschijnlijk illegaal, afhankelijk van waar je woont.

Beheers De Rijstrook En Signaleer Uw Intenties

De laatste decennia van het wegontwerp was vooral gericht op motorvoertuigen, waarbij fietsers en voetgangers bijna volledig werden genegeerd. Pas in de afgelopen jaren hebben verkeersingenieurs zich eindelijk gerealiseerd dat bij het ontwerp rekening moet worden gehouden met kwetsbare weggebruikers, zodat wij chauffeurs, fietsers en voetgangers allemaal veilig op onze bestemming en thuis voor onze gezinnen kunnen komen.

Dit betekent dat de meeste wegen niet genoeg ruimte hebben om fietsers en auto’s veilig de ruimte te laten delen, in tegenstelling tot wat de Share The Road-borden je misschien doen geloven.

In zeldzame gevallen kan het volkomen veilig zijn om zo ver naar rechts te rijden als u zich prettig voelt, zodat auto’s u veilig kunnen passeren zonder dat u de volgende rijstrook hoeft over te steken.

De meeste rijstroken zullen echter niet zo breed zijn, dus u moet uw plek op de weg uitkiezen om ervoor te zorgen dat u zichtbaar bent en om onveilig inhalen op uw rijstrook te voorkomen.

Het kan nodig zijn om verder naar links te gaan om te voorkomen dat een ander voertuig op dezelfde rijstrook inhaalt.

Sommige situaties die deze manoeuvre vereisen, zijn wanneer er een middenberm tussen rijstroken is, er tegenliggers zijn of er een blinde bocht is en een bestuurder de volgende rijstrook niet mag oversteken wanneer het onmogelijk is om te zien of er een andere auto aankomt de hoek.

Het is het beste om uw intentie voor dergelijke manoeuvres aan te geven op dezelfde manier waarop u zou aangeven dat u van rijstrook wilt wisselen. Beweeg uw hand uit zodat deze duidelijk zichtbaar is, zowel de bocht naar links als de waarschuwings-/stopsignalen werken goed en begin langzaam naar links te gaan in de rijstrook waarin u zich bevindt, waarbij u herhaaldelijk over uw schouder controleert om er zeker van te zijn dat een bestuurder u toch niet probeert in te halen.

Als ik me omdraai, doe ik precies hetzelfde. Ik gebruik handgebaren en kijk een paar keer over mijn schouder.

Helaas zullen sommige onverantwoordelijke en ongeduldige chauffeurs je toch passeren. Controleer dubbel en driedubbel of er niemand passeert voordat u zich omdraait of van rijstrook verandert.

Overzicht

Deze vier kernpunten werken als een drijfveer, zijn zichtbaar en geven uw intenties aan. Je kunt stressvolle situaties een stuk gemakkelijker maken en veilig je bestemming bereiken, klaar om nog een dag te rijden!

Verwant

Ons Handboek Voor Woon-werkverkeer Is Nu Gewoon

Het 71 pagina’s tellende Bicycle Commuting Handbook bevat een verscheidenheid aan onderwerpen.

  • Wat voor soort fiets je nodig hebt – of kunt gebruiken?
  • Soort kleding en wat het beste werkt
  • Hoe u uw route plant en navigeert
  • Welke benodigdheden moet je meenemen?
  • Fietstassen en rugzakken: hoe vervoer je je spullen
  • Hoe u goedkope camera’s voor uw fiets kunt krijgen
  • De beste plaatsen om de camera’s te monteren
  • Veilig rijden in het donker

Plus nog vele andere dingen