Getest. Rapha Fietszonnebril
matte phillips

Fietsbrillen zijn een onderwerp dat zeer verdeeldheid zaait. De beste zonnebrillen voor fietsen zijn bijvoorbeeld schilden van Oakleys Radar: ze hebben veel dekking, een groot gezichtsveld, zijn licht van gewicht en er is geen frame om zweet op te vangen.

Maar sommige rijders hebben een agressieve afkeer van de manier waarop bescherming lijkt. Gezien de keuze tussen beschermen en niets, geven ze de voorkeur aan niets. In werkelijkheid hebben ze een hekel aan bijna alles dat als sportbrillen kan worden beschouwd.

Low key branding op Rapha’s zonnebril matte phillips

Ik weet het omdat ik met dit soort mensen werk. Het is niet verrassend. Zonnebrillen overstijgen “fietsuitrusting” en zweven in de categorie van mode, en stijl zegt iets over jou.

Raphas-zonnebrillen zijn bedoeld als fietsbril voor degenen die niet gezien hoeven te worden in fietsbrillen.

Ze lijken een beetje op overgroeide Wayfarers, maar de frames zijn naar achteren geveegd en de lens buigt verticaal en horizontaal. De monturen zijn van acetaat, zoals Ray Bans Wayfarer, met lenzen van Carl Zeiss Vision die bestand zijn tegen water en olie, en hebben een antireflectiecoating op de achterkant van de lens. De oortips hebben rubberen grijpers, het neusstuk niet. Ze nemen ook lenzen op sterkte voor fietsers die ze willen.

Ze zien eruit als overwoekerde Wayfarers die wrap gebruiken. matte phillipsEr worden drie versies aangeboden: zwart met grijze lens (14,28% lichttransmissie), tortoise met bruine lenzen (14,54% lichttransmissie) en grijs met een roze lens (69,28% lichttransmissie). De grijze en bruine glazen zijn gepolariseerd. Als je niet zeker weet welke lens voor jou ideaal is, lees dan hier hoe je de juiste zonnebrillens kiest.

De zonnebrillen zijn een succes omdat ze er niet uitzien als fietsbrillen, niet als moderne fietsbrillen. Omdat ze behoorlijk modegericht zijn, en dat is hypersubjectief, zul je voor jezelf moeten beslissen of ze er geweldig uitzien of niet. Ik zal aanbieden dat ik dacht dat ze er een beetje groot uitzagen op mijn hoofd.

De lenzen zijn groot en het montuur is vrij dun, dus het gezichtsveld van de bril is redelijk goed, zelfs als ik in een plooi zit. De grote lenzen bieden veel bescherming voor je ogen tegen zonlicht en wegresten, en ik heb bij hogere snelheden geen verborgen wind erachter opgemerkt (ik houd niet van Oakley Racing Jackets omdat ze vortex achter de lens kunnen produceren die me gek maakt).

Prestaties en modieuze matte phillips

De slapen zijn dun en kort en passen goed bij verschillende helmpassystemen. Ik ben behoorlijk onder de indruk van hoe stabiel de bril is, ook al hebben ze geen neusgrijper. Ze zijn licht en comfortabel en irriteren me niet tijdens ritten van meer dan vijf uur.

Ze zitten het gezicht dat veel van mijn rollende en druipende zweet de lens miste, hoewel, zoals andere full-frame brillen, zweetplassen op de onderrand.

Grote lenzen bieden veel veiligheidsmatte phillips

De lenzen zijn allemaal uitstekend. Uitstekende details en helderheid, en ik heb geen vervormingen opgemerkt. Ze zijn ook redelijk krasbestendig, wat ik per ongeluk meerdere keren heb getest door ze te laten vallen.

Waar ze ondermaats presteren, minstens één keer in vergelijking met een verdediging, is niet verrassend. Het gezichtsveld is veel beperkter en er is weinig perifere bescherming voor als de zon laag en opzij staat.

Hoewel ze zijn ingepakt, bieden de zonnebrillen minder perifere bescherming dan een matte phillips. Ze zijn ook duurder dan veel fietszonnebrillen, zelfs opties van Smith en Oakley die ook gepolariseerde lenzen hebben. Ik geloof dat een bril in schildstijl nog steeds betere prestaties biedt voor fietsers, maar prestaties zijn slechts één maatstaf. Voor rijders die iets unieks willen dat hun gevoel voor stijl aanspreekt, bieden de Rapha-zonnebrillen een hoogwaardig, zeer functioneel alternatief. Vanuit dat oogpunt zijn ze succesvol. Mijn collega die liever naakt gaat dan dat hij beschermt: draag deze.