Liteville 301

Liteville stelt wielen met de juiste maat voor, niet alleen grotere wielen

Deze maat 301 is uitgerust met een 66 cm achterwiel plus 70 cm voorwiel. (Matt Phillips) Mountainbikers worden momenteel geconfronteerd met vier wielmaatcriteria: 24, 26, 27,5 en 74 cm. Sommige mensen beschouwen dit als verwarrend en als een ongemak. Liteville ziet het als een kans.

“Mensen van 1,80 tot 1,80 meter zouden niet op dezelfde maat wielen moeten rijden”, zegt Kenny Roberts, de Amerikaanse importeur en distributeur van Liteville. Op basis van Roberts gelooft Liteville dat het ontwerpen van een fiets voor een kleine of zelfs middelgrote rijder bijdraagt aan te veel compromissen op het gebied van ontwerp en prestaties.

In plaats daarvan is Liteville van mening dat wielen moeten worden aangepast aan de rijder en de framemaat. “Omdat de fietsen groter worden, moeten de wielen groter worden”, zegt Roberts. “We vinden niet dat wielen altijd in maat voor en achter moeten passen. We vinden dat het achterwiel niet zo’n zware taak heeft als het voorwiel, omdat het achterwiel omhoog en over hindernissen is getrokken terwijl het voorwiel omhoog wordt geduwd en over hindernissen. Wielen moeten worden gespecificeerd vanwege hun specifieke taak: vooraan over barrières rollen; een compacter wiel zonder rotatiegewicht dat obstakels van achteren trekt”

Als bewijs presenteerde Roberts deze denkoefening: is het een stuk makkelijker om met een kruiwagen over een stoeprand te rijden of met een kruiwagen over een stoeprand te trekken? Ik heb vele uren besteed aan het duwen van kruiwagens vol geitenmest rond de boerderij van mijn ouders, dus mijn antwoord zou zijn: slepen, hoewel ik niet zeker weet of ik er helemaal klaar voor ben om de fysica van een kruiwagen te benadrukken voor mensen van een volledig geveerde mountainbike.

Liteville biedt verkleinde maatvoering op zijn eigen 301 weg- en enduro-fiets. De fiets wordt geleverd in zes framematen (XS-XXL) en ze zijn allemaal ontworpen om te werken met ten minste twee wielafmetingen. De compatibiliteitsspreadsheet van Liteville is, eerlijk gezegd, enigszins verwarrend, maar hier is de korte versie: lengtemaat, bandenmaat en veerweg bepalen compatibele wielmaten. Het XS-frame is gemaakt voor een achterwiel van 61 cm en een voorwiel van 66 cm, terwijl het XXL is ontworpen voor een voorwiel van 74 cm en een achterwiel van 29 of 70 cm.

Dat is niet alles wat de 301 interessant maakt. De basis van dit detailrijke raamwerk: 2.450 gram gewicht en 140 of 160 mm veerweg (verwisselen van reizen vereist een andere link). Er is een beetje Specialized FSR van de achterwielophanging, met draaipunten op de liggende achtervork, maar de bovenste schakel is Liteville. Ze noemen het een omgekeerde koppeling, hoewel mensen op de weg het voor een pull-shock-ontwerp verwarren, gebruikt het een traditionele Fox Float CTD-demper.

Liteville is een broer of zus van Syntace en het allereerste merk dat een achteras van 12×142 mm gebruikt. Je vindt er hier een, samen met een taps toelopende balhoofdbuis. Het is compatibel met Syntace’s Rockguard-achterderailleurbeschermer en ingebouwd handmatig kettingsysteem (beide worden getoond op de afgebeelde fiets). De vastgeschroefde slang en behuizingsgeleiders van de 301 zijn zowel sterk als effectief en ook de 301 biedt plaats aan de binnenste dropper-post-routering.

Ik nam een 140 mm 301 opstelling met een achterwiel van 66 cm en een voorwiel van 70 cm op exact dezelfde lus die ik gebruikte om de nieuwe Yeti SB75 te onderzoeken. Mijn directe indruk van deze 301: hij is lichter dan hij lijkt. De framebuizen zijn groot en, in combinatie met de 35 mm brede velgen op de remmen van Syntace, ziet de fiets er omvangrijk uit, maar hij voelde verrassend licht aan toen ik hem oppakte. Ik moest aangenaam verrast zijn door de eerste versnellingen en eerste beklimmingen van de fietsen: ik had iets meer dan de aanbevolen doorzakking gebruikt, maar de 301 trapte nog steeds scherp met de schok open en haastte zich gemakkelijk toen ik hem op steile hellingen sloeg. Het is ook stijf. In feite voelde het als een van de stijfste bergframes – van een bepaald materiaal – die ik ooit heb geënsceneerd.

Het idee om met twee verschillende wielmaten te rijden, riep slechte herinneringen op aan fietsen die ik had getest met voorwielen van 74 cm en achterwielen van 66 cm. Ik dacht dat deze cycli een puinhoop waren, met te veel verschillen tussen de manier waarop de remmen voelden en gedaan. Maar velgen van 27,5 en 66 cm zijn veel dichterbij dan 29/26, en na een paar meter merkte ik het verschil niet.

Deze aanboutbare kettinggeleider is een van de vele interessante details die in de Liteville 301 (Matt Phillips) zijn ingebouwd

Het afdalen van de 301 was echter een interessante ervaring. Ik denk – en ik kan niet geloven dat ik dit zeg – dat het frame misschien iets te stijf is naar mijn smaak. Het was behoorlijk responsief en hypernauwkeurig geweest. Maar ik dacht dat het een dreunende doodsheid had. Er is misschien een gemakkelijke oplossing – veerdruk, uitgaande demping, bandenspanning – en ik had niet de tijd om met de fiets samen te werken om het gevoel te isoleren of te elimineren, maar ik heb nog nooit zo’n gevoel ervaren. Toch zou ik dit frame aanraden aan zwaardere rijders die op zoek zijn naar een goed frame.

De achterwielophanging is naar mijn inschatting afgestemd op het stevigere uiteinde van dit spectrum en blijft dicht bij de bovenkant van de slag met een duidelijk steile helling aan het einde van de slag. Normaal gesproken zou ik zeggen dat ik te veel spanning had in de schok, maar volgens de ingebouwde doorzakkingsmeter liep ik meer dan de aanbevolen doorzakking. Ik zou deze fiets graag willen uitproberen met 160 mm veerweg of 140 mm met een Fox Float X-schok. Dit was echter mijn allereerste rit op een wiel van 66 cm maanden, en een gevoel van stabiliteit dat ik aan de achterkant voelde, zou van de kleinere wielmaat kunnen komen.

Over het algemeen zou ik zeggen dat de 301 niet aan mijn voorkeuren voldeed, wat voor mij teleurstellend was omdat ik grote bewondering heb voor de mate van detail die Liteville in dit frame heeft ingebouwd. Dat ben ik echter alleen – uw kilometerstand kan variëren.