RockShox DebonAir-updates 2021 - Beste Trailvorken
Matt Phillips

Na de uitrol van de geheel nieuwe SID heeft RockShox een grotere, maar vrij opvallende upgrade naar zijn Pike-, Lyrik-, Revelation- en Yari-vorken.

Deze upgrade heeft invloed op de luchtveer. Het beïnvloedt de veerconstante in het eerste deel van de reis om iets meer ondersteuning te bieden, zodat de vork meer meerijdt tijdens zijn reis. Het is een kleine update, maar volgens RockShox-productmanager Jon Cancellier geeft het dat kleine beetje vertrouwen. Dat beetje extra veiligheid als je tegen iets ruws aan rijdt. Je weet dat je vork hoog zal blijven, hij heeft veel reizen tot je beschikking zodra je hem nodig hebt.

Je kunt veel eerder DebonAir-vorken upgraden met een nieuwe veerset (boven), of alleen de kop- en voetmoer van de afdichting (onderkant). matte phillips

DebonAir-vorken hebben een zelfnivellerende luchtveer. Op een specifiek punt in de noodle-reis passeert de luchtzuiger een kuiltje in de bovenbuis dat een loopbrug opent tussen de positieve en negatieve luchtkamers, waardoor de druk in beide kamers gelijk wordt.

Vroeger lag dat egalisatiepunt een paar millimeter in de veerweg van de vork. De upgrade van 2021 verplaatst dat punt omhoog, waardoor de kamers gelijk worden als de vork in rust is.

Naast het verplaatsen van de egalisatiefase, is er ook een kleine afname van het optimistische luchtvolume van de veer en een stijging van de hoeveelheid lucht die wordt geregistreerd in het onderbeen aan de zijkanten van de veer.

A en 2021 Lyrik luchtveer. beleefdheid

Volgens Cancellier is er geen invloed op de naleving van kleine hobbels, omdat het nog steeds allemaal gebaseerd is op positieve/negatieve atmosfeervolumes. Cancellier benadrukte ook dat hij gelooft dat de vork niet steviger is in het eerste deel van de reis, maar eerder: “Nauwkeuriger. We hebben nu een beter beheer van de veerconstante van een volledige training dan voorheen.

Deze verschuiving verandert niets aan uw verzakkingsinstellingen – als u eerder 20 procent verzakking heeft uitgevoerd, doet u dat nog steeds.

Het achtergrondverhaal met deze verschuiving is dat RockShox ontdekte dat veel passagiers een hogere luchtdruk dan de aanbevolen luchtdruk gebruikten om de initiële ondersteuning te verbeteren. Hoewel dit het gewenste effect had, maakte het het ook moeilijker om een volledige veerweg te gebruiken. Bovendien lost het een ander probleem op: met eerdere productieluchtveren zou er een kleine maar merkbare neerwaartse piek in de veercurve zijn geweest waar de lucht over het kuiltje verandert, zei het bedrijf. Het vereffeningspunt verplaatsen naar de top van de vorken reizen elimineert deze mid-travel spike.
Je kunt de nieuwe dingen niet bekijken, maar het zit erin. Matt Phillips

Ik zit nu een paar weken op een 150 mm Pike Ultimate met de herziene veer. De verschuiving is subtiel en niet genoeg om een snoek uit 2021 als een heel andere vork te laten voelen dan een snoek. De herziene veer lijkt steviger en een tikje minder meegaand, maar minder gevoelig of harder. Ik zou het sportiever, minder luxe omschrijven. Ik denk ook dat de herziene veer de vork een wat meer poppy gevoel geeft.

Deze update is van toepassing op alle 2021 Pike-, Lyrik-, Yari- en Revelation-vorken met DebonAir. Als je niet op zoek bent naar een vork uit 2021, kun je veel RockShox-vorken van eerdere modeljaren in de lente updaten. RockShox biedt twee fittingen: een complete luchtveerconstructie en een afdichtingskop- en voetmoerset.

Het bijwerken van een huidige vork vereist het laten vallen van de verlagingen, maar is een relatief eenvoudige onderneming. Nou ja, simpel in tegenstelling tot veel ophangingswerk sowieso. Als je ervoor kiest om ermee te zwaaien, zorg er dan voor dat je onderbeenbadolie en afdichtingsvuil bij de hand hebt.

De Snoek begrijpt de lente, evenals de Lyrik, Yari en Openbaring. Matt Phillips

Matt test sinds 1995 fietsen en allerlei soorten fietskleding.