Canyon Dude CF 9.0 Unlimited Fatbike - Een Van De Beste Nieuwe Fat Bikes Getest
Ravijn

Kosten :
Gewicht : 119 kg.
Ontwerp : Fatbike
Aandrijving : GX Eagle 1×12
Bandenspeling : 4.0 in 12 cm
Wielmaat :66 cm

Sommige dikke fietsen – vanwege het ontwerp, of vet, of componenten – kunnen het beste worden gebruikt op gladde besneeuwde paden. Dankzij het lichtgewicht carbon frame en de vork van de Dude en de SRAM GX Eagle 12-speed aandrijving, met zijn gigantische 50-tands achtertandwiel, kun je deze dikke fiets echter op elk singletrack of achterin nemen en je pad ploegen wanneer dat nodig is. Canyon heeft extra nagedacht over wat fat cycling tot een trage aangelegenheid kan maken (meestal rolweerstand van deze gigantische banden en wielen) en werkte samen met DT Swiss om een mildere velg te ontwikkelen, de meer BR 2250, die een machinaal bewerkte structuur heeft om van af te komen onnodig gewicht.

Die uitval verbindt de achterkant eigenlijk met elkaar Canyon

De familie van de Dude
Als je wat minder geld probeert te verliezen, komt het kleine broertje van Dudes, de Dude CF 8.0, op hetzelfde frame en dezelfde vork sinds de CF 9.0 Unlimited en kan worden uitgerust met een mix en match-aandrijflijn bestaande uit van SRAM NS shifters en derailleur, Race Face Aeffect cranks, samen met een Shimanos 11-42tSLX cassette. Hij rolt op iets zwaardere DT Swiss BR 2300 wielen en 10 cm Schwalbe Jumbo Jims. Beide versies zijn verkrijgbaar in small, medium en large, passen in één fles in de primaire driehoek en kunnen met een druppelaar.

Waar een kopen?
Bestellen is eenvoudig: ga naar de Canyon-webpagina, selecteer je model en maat, dek af, sla de boot op en wacht tot je fiets aan je deur wordt afgeleverd. Canyon levert alle aanwijzingen en hulpmiddelen die nodig zijn voor een volledige vergadering, wat zelfs beginnende monteurs ongeveer 30 minuten zou kosten. Voor die klanten die de fiets niet zelf willen bouwen, werkt Canyon samen met Velofix, die een volledig gemonteerde fiets levert voor ongeveer

U bent duidelijk geen golfer. Ravijn

The Dude Is Long, Low and Lively
Zoals beloofd was de fiets in ongeveer een half uur opgebouwd en waren we klaar om op pad te gaan. Aangeboden in drie maten, heeft de Dude een vrij lange en lage houding. Het past in één fles in het frame en accepteert een druppelaar (iets dat we niet hebben toegevoegd, maar naar onze mening de moeite waard zou zijn.) Alle drie de framematen hebben een vergelijkbaar laag silhouet en dezelfde hoeken (68,5 graden hoofdhoek en 74 graden zitting buis.) De beste buislengte op de maat kleine testfiets was comfortabel zonder het enorme voorwiel naar voren te plaatsen. De ruimte voor het inpakken van bagage is beperkt in de grote driehoek (u moet een kleine kiezen en afzien van uw eigen water fles) maar op het stuur en de zadelpen gemonteerde exemplaren passen gemakkelijk bij elkaar.

Ravijn

De Dude vindt een balans tussen licht (een lastige prestatie om een dikke fiets te krijgen) en duurzaam (een noodzaak om een dikke fiets te krijgen) dankzij het full-carbon frame en de Canyon Rude CF stijve vork. Een achteruitval met twee plaatsen maakt het mogelijk om de wielbasis aan te passen om de rijeigenschappen te veranderen. Je kunt zo kort gaan als 439 mm en buiten tot 455 mm. Met deze dropout met twee standen kun je ook een fiets tot 12 cm breed in de langere stand vervoeren. Het resultaat is een zeer levendige en stevige rit.

Meer deel Hoogtepunten
De volledig stijve fiets omvat SRAM Guide R-schijfremmen, Schwalbe Jumbo Jim tubeless-compatibele 10 cm-banden en Canyon’s lichtmetalen componenten. Canyon bevat ook Ergon-grepen samen met een Fizi:k Tundra-zadel. Wilt u een verende voorvork toevoegen? De framehoeken zijn aangepast om een RockShox Bluto of de fatbike-vork van uw keuze te nemen.

Rit-impressies
Fatbikes zijn monstertrucks: ze hebben over het algemeen wat werk nodig om aan het rollen te komen, maar kunnen dat momentum gebruiken om over iets heen te rollen, zoals een monstertruck, die bij hoge snelheid misschien moeilijk te besturen is). De Dude is echter atypisch wendbaar en rijden is normaal gesproken een chill-affaire. Ik zette het pedaal neer op ongeveer 10 cm scherpe, verse sneeuw en de fiets knalde om onmiddellijk te beoordelen, een lijn vasthoudend, zelfs toen ik over een aantal grote begraven rotsen rolde die verborgen waren onder de was.

Op een modderige, papperige middag besloot ik uit te zoeken wat de Dude kon doen op steil, glad terrein. Als resultaat van het enorme Eagle-uitrustingsbereik draaide ik gemakkelijk 12 procent van het pad, en hoewel ik niet snel was, voelde het tempo stabiel aan en het trappen was niet een beetje moeizaam. Opgeblazen tot 6 psi, zorgden de banden voor veel grip en voegden ze een zekere mate van comfort toe aan de rit. Terwijl ik de bochtige, enigszins gladde, met sneeuw bedekte afdaling afdaalde, werd ik eraan herinnerd dat, hoewel de Dude behendig is om een dikke fiets te krijgen, het nog steeds een dikke fiets is en wat meer tijd en moeite kost om een bocht op te zetten dan een slankere, afgetapte fiets rig, vertrouwde ook op een beetje meer point-and-shoot-techniek om een lijn vast te houden.

Als je op zoek bent naar een dikke fiets die verder gaat dan de geprepareerde sneeuw en het opeengepakte zand en die geschikt is voor offroad-ervaringen van welke aard dan ook, dan is de Dude zeker de moeite van het bekijken waard. Het is ook een vrij sterke waarde in vergelijking met dikke fietsen met carbon markers en soortgelijke onderdelen.