Beter Dan Elektrisch?

Terwijl geruchten de ronde doen over een elektronische ploegendienst die het pad waardig is, is er nog een ander opwindend alternatief opgedoken: een volledig gepompt systeem dat nu beschikbaar is.

Een echte optie

Met geruchten over digitale XTR, levert het kleine Duitse bedrijf Acros het eerste echte fabricagealternatief voor conventionele kabelverschuiving: het hydraulische A-GE-systeem. Het werkt bijna als een hydraulische rem, zegt Frank Weidner van Acros, waarbij de vloeistof als een duwstang fungeert. Voordeel: behouden lichaamsgewicht is 426 g voor zowel voor- als achterderailleurs, shifters en hydraulische leidingen. Een vergelijkbare Shimano XTR-setup is ongeveer 670 g inclusief kabels en behuizing. Nadeel: de prijs voor de Amerikaanse markt is nog niet vastgesteld, maar de Amerikaanse importeur van Acros, BTI, verwacht hem ergens in de buurt op te slaan – dat is voor de twee derailleurs, een set shifter pods, hydraulische leidingen en een ontluchtingskit. Je hebt nog steeds touw en tape, remmen en crankstel/trapas nodig. Beschikbaarheid is ingesteld voor juni.

Een positieve indruk

De shifters gebruiken een dual-mode “push-push” ontwerpbediening. Druk op de hendel om naar beneden te schakelen; raak de onderkant van de peddel om deze te draaien en duw om op te schakelen. Acros’ Weidner zegt dat het intuïtief is, maar dat is een claim die we alleen zullen geloven als we het op het goede spoor proberen. De shifters zijn MatchMaker-compatibel om je eigen bar-mount systeem te stroomlijnen. De vier lijnen zijn vooraf ontlucht, dus als u het huis niet hoeft te verkleinen, hoeft u de machine niet opnieuw te ontluchten. Veranderende actie voelt zelfs milder aan dan Shimano’s Dyna-Sys-aandrijflijnen, maar heeft niettemin een gedefinieerde “klik” en de gunstige respons die op knoppen gebaseerd elektronisch schakelen ontbreekt.

Onderhoudsvrij?

De voorderailleur heeft geen veren, met hydraulische actie die alle bewegingen regelt. De achterderailleur heeft één veer op de halter om spanning op de snaren aan te kunnen. Omdat het systeem vooraf ontlucht is, omvat de installatie alleen het afstellen van de derailleurafwerking en het afstemmen van de kettinglijn. De vloeistof is minerale olie en Weidner beweert dat elke monteur die bekend is met het ontluchten van een remsysteem het systeem kan ondersteunen (dat wordt geleverd met de ontluchtingsset). soort warmte of gebruik welke remsystemen zijnvervuiling is onwaarschijnlijk en de machine zou stabiel moeten veranderen voor, nou ja, jaren.

Een lang leven

Het meest voorkomende probleem dat Acros krijgt, is wat er gebeurt als je een lijn kapot maakt. Ze hebben twee antwoorden. Ten eerste creëerde de uitvinder van de aandrijflijn, Christoph Muthers, het systeem (later bekend als Red 5) in 2006. Zelfstandig werkend, bood hij ongeveer 50 aandrijflijnen aan in twee decennia voordat hij eraan trok om een nieuw ontwerp te krijgen, samen met de verkoop aan Acros. Muthers zei dat hij nog nooit een defecte hydraulische leiding heeft gezien. Ten tweede, als u een lijn splitst, kunnen de derailleurs handmatig in bijna elke uitrusting worden geplaatst. De bevestigingsbout van de achterderailleur is ontworpen om te breken voordat een ander deel van het systeem optreedt. Derailleurs kunnen nog steeds beschadigd zijn, maar de hoop is dat u in het minst een goedkope nieuwe hydraulische leiding of montagebout wilt kopen, niet een geheel nieuwe derailleur. De derailleurs zijn ook volledig modulair en kunnen worden gereconstrueerd;elke persoonsplaat kan worden vervangen en een verwisselbare paal in de achterderailleur verandert de derailleurgeometrie om aandrijflijnen met 8, 9 of 10 versnellingen te beheren.

Joe Lindsey is een freelance schrijver die al heel lang schrijft over sport en buitenshuis, fitness en gezondheidswetenschap en -technologie, vooral waar de drie componenten van dat Venn-diagram stinken.