Waarom Loopt Mijn Fietsband Steeds Plat?

Een van de meest frustrerende problemen tijdens het fietsen kan zijn wanneer je een lekke band krijgt; het lijkt altijd op het meest ongelegen moment.

Als je op je fiets gaat springen, verwacht je dat hij klaar is om te gaan, wat je niet verwacht is dat je tijd moet verspillen aan het verwisselen van je band.

Helaas is het onvermijdelijk dat u op een bepaald moment in uw wielercarrière een lekke band krijgt. Daarom is het belangrijk dat u goed voorbereid bent om ten eerste de oorzaak van uw lekke band te identificeren en ten tweede de kennis te hebben en gereedschappen die nodig zijn om een bandenwissel uit te voeren.

De meeste binnenbanden zijn gemaakt van rubber en worden opgeblazen met lucht. Alles wat scherp is, zoals doornen of glas, en stenen, kan schade veroorzaken en de lucht laten ontsnappen.

We hebben zojuist de prijs van ons 71 pagina’s tellende handboek voor woon-werkverkeer voor korte tijd met 50% verlaagd. Blijf fit en bespaar geld door uw fiets voor meer dingen te gebruiken, zoals boodschappen doen en woon-werkverkeer. Vraag uw exemplaar aan door hier te klikken.

Afhankelijk van de omvang van de schade kunt u een langzame of snelle deflatie opmerken. In beide gevallen zijn uw banden onmogelijk om op te rijden.

Dus Waarom Blijft Mijn Fietsband Lek?

Verrassend genoeg zijn er een aantal redenen waarom uw band lek kan raken. Enkele van de meest voorkomende redenen waarom uw band lek raakt, zijn:

  • Gaatjes gemaakt door een scherp voorwerp
  • Defect of schade aan de klepsteel
  • Gewreven of gescheurde band
  • Overgepompte banden (blowouts)
  • Gevaren op de weg (kuilen, puin)
  • Niet-geïnspecteerde schade
  • Velgschade (tubeless banden)
  • Binnenband knijpen
  • Langzame lekken
  • Pinch Flat (slangenbeet)
  • Boeren is het verlies van lucht in een band die tubeless is wanneer de afdichting met een velg wordt aangetast.
  • Bandenkwaliteit en/of slijtage
  • Kwaliteit en/of slijtage van binnenbanden
  • Beschadigde bandenvoering
  • Velglint beschadigd (hogedrukbanden).
  • Scherpe randen van de velgboring (spaakgaten)

Dingen Die U Kunt Controleren Als U Merkt Dat U Een Lekke Band Heeft

Scherpe randen aan de velg van je wiel

Bandenslijtage- Als uw banden een laag profiel hebben of versleten zijn, loopt u meer kans op lekke banden. Controleer ook of uw profiel geschikt is voor het terrein en/of de rijstijl die u momenteel beoefent; Het is idealistischer om de juiste band en het juiste profiel te gebruiken voor de rijstijl die u van plan bent te gaan rijden om het risico op een lekke band te verkleinen.

Slijtage van de binnenbanden – Als binnenbanden lange tijd in de banden blijven zitten, of als ze zijn blootgesteld en geslagen door ruw weer, zullen lekke banden vaker voorkomen. Zo zullen banden die aan extreme hitte worden blootgesteld, uitzetten, wat resulteert in een snelle verslechtering van de rubberkwaliteit en een daaropvolgende toename van de lekfrequentie.

U kunt vreemde voorwerpen in uw band vinden door met uw vingers over het binnenoppervlak van de band te gaan. Als u vreemde voorwerpen in uw band voelt vastzitten, moeten deze zichtbaar en voelbaar zijn.

Het ventiel is een ander gebied dat vaak een lekke band kan veroorzaken. Er zijn over het algemeen twee verschillende soorten kleppen die vaak op buizen worden aangetroffen. Presta-ventielen komen vaker voor op racefietsen, terwijl mountainbikes een grotere kans hebben op een Amerikaans ventiel (auto)

Als je een defect ventiel hebt, houdt je binnenband geen lucht vast. Als dit het geval is, kunt u de binnenband het beste volledig vervangen door een nieuwe.

U kunt uw tube onbedoeld beschadigen door deze te vervangen. Een veelgemaakte fout van beginnende rijders en monteurs is om de buis te knijpen. Dit resulteert in een lekke band.

Het beknellen van banden kan worden voorkomen door ervoor te zorgen dat u het juiste gereedschap gebruikt om de binnenband te vervangen, inclusief de bandenlichters. Een andere truc om dit probleem te voorkomen, is door de binnenband voor de installatie iets op te pompen en ervoor te zorgen dat de binnenband netjes in de band zit, zonder kronkels of bochten.

Vervolgens moet u de bandenranden in de velg vervangen. U kunt het ventiel ook iets terug in de band duwen en vervolgens de binnenband volledig oppompen. Dit zorgt ervoor dat de band correct en gelijkmatig zit, en vermijdt uitstulpingen die tot lekke banden kunnen leiden.

Het verhogen van de druk zal resulteren in klapbanden of lekke banden. Een bandenspanning die lager is dan de aanbevolen bandenspanning kan een lekke band of een beknelde band veroorzaken. Dit maakt het moeilijker om je remmen onder controle te houden en dwingt je om harder te werken.

Kwaliteit van banden en binnenbanden – Zorg er bij het kopen van binnenbanden en banden voor dat u een gerenommeerd merk koopt. Hoewel het kopen van een goedkopere binnenband of band u op korte termijn geld zal besparen, zult u uiteindelijk de kosten moeten betalen wanneer u voortdurend vervangingen moet kopen.

Kies de vertrouwde binnenband- en bandenmerken zoals Kenda, Continental of Rocket, Maxxis, Maxxis, Maxxis, Vittoria. Deze bedrijven hebben een solide reputatie voor het vervaardigen van betrouwbare binnenbanden voor alle wielmaten en fietstoepassingen.

Voorzorgsmaatregelen

Nadat u een lekke band heeft gerepareerd, is het belangrijk om enkele preventieve maatregelen te nemen om de kans op het opnieuw lekrijden van uw binnenband te minimaliseren.

Er zijn een aantal eenvoudige stappen die u kunt nemen om de kwaliteit van uw banden te behouden en de kans op lekke banden tijdens het rijden te beperken.

Ten eerste zijn binnenbanden een goede methode om wat extra bescherming rond de binnenband toe te voegen. Mijn favoriete bandenvoeringen zijn Mr. Tuffy, dit zijn polyurethaanstrips gemaakt van herbruikbaar polyurethaan die een beschermende barrière vormen rond de binnenkant van de band. Dit beschermt de binnenband tegen scherpe voorwerpen.

Om een goede binnenbandbescherming te garanderen, moet u de breedte van uw band afstemmen op uw binnenband. Als je bijvoorbeeld een band van 25 mm breed koopt, maar een binnenband van 23 mm gebruikt, wordt het rubber van de binnenband te dun uitgespreid, waardoor de kans op een lekke band groter wordt. Pas op voor race-light binnenbanden. Hoewel ze lichter zijn, bieden ze niet dezelfde bescherming als een buis gemaakt van dikker butylrubber.

Let goed op waar je fietst, de hoofdrijstroken zijn meestal vrij van glas en ander vuil dat een lekke band kan veroorzaken. De neiging van fietsers om dicht bij hun schouders te rijden is gevaarlijk omdat glas en andere gevaarlijke voorwerpen zich vaak opstapelen.

Vermijd indien mogelijk kuilen en mangaten. Besteed aandacht aan wat er voor je ligt. Als je met vrienden of in groep fietst, zorg er dan voor dat de voorste renners de anderen op de hoogte stellen van eventuele gevaren.

Het kiezen van een band van goede kwaliteit kan ook een lekke band in de binnenband voorkomen. De Continental Gatorskin, die hier in ons review-artikel wordt genoemd, staat bekend als de marktleider onder wielrenners wat betreft lekbescherming en een lange levensduur.

De uitstekende lekbescherming van Gatorskin is te danken aan het PolyX Breaker-lekbeschermingsinzetstuk. Deze technologie biedt een extreem lange levensduur door een voor slijtage geoptimaliseerde loopvlakcompound.

Banden met DuraSkin hebben maximale zijwandbescherming en kunnen meerollen met de lekke band. Dit geeft fietsers vertrouwen tijdens het fietsen in de meest uitdagende omstandigheden. (We hebben een artikel over de beste banden om lekrijden te weerstaan.