Versnellingsvoorbeeld 2011. Look KeO Power Pedalen
Het nieuwe Look KeO powerpedaal. (Met dank aan fietsen).

Terwijl de grote buzz het afgelopen jaar in Interbike de powerpedalen van startup powermeter firma MetriGear waren. Die outfit analyseert en verfijnt nog steeds zijn powermeter-pedalen en heeft nog geen product op de markt gebracht. In de kloof springen Appearance en Polar, die samenwerkten aan het KeO Power Cable-systeem, dat – als het dit voorjaar op het programma wordt gepubliceerd – het eerste op pedalen gebaseerde vermogensmeetsysteem in de game zal worden. Dat werd woensdag bekendgemaakt op de Eurobike-beurs.

FOTO: Een spindel in het pedaallichaam voert elektriciteit uit met acht rekstrookjes.

Waarom zou het je iets kunnen schelen? Installatie, voor een single – als je pedalen kunt instellen, kun je KeO Power installeren. Bovendien is hij gemakkelijk van fiets naar fiets te wisselen, en je bent nu vrij om de wielen en het crankstel te gebruiken dat je verkiest.

De machine gebruikt acht rekstrookjes op elke pedaalas plus een lichtgewicht krachtzender die zich aan de achterkant van het pedaal op de crankarm aanpast. Het biedt een constante meting van het vermogen met een nauwkeurigheidsvariantie van plus of min 2 procent, volgens Polar.

Een op pedalen gebaseerd systeem biedt ook een directe dimensie van links-rechts unieke krachtoutput. Dat kan nuttig zijn bij het corrigeren van inefficiënties en onevenwichtigheden in de pedalen, of bij het trainen om te herstellen van een blessure, stelt Polar’s fietsmerchandisemanager en voormalig pro-racer Joona Lauka.

Specificaties:

– 448 g (zowel pedalen als zenders)

– Compatibel met cranks van 170, 172,5, 175 en 177 mm

– Door de gebruiker vervangbare zenderbatterijen – Batterijduur van

400 uur (vijf maanden bij dagelijks gebruik gedurende drie uur per dag)

– +/- 2 procent nauwkeurigheidsvariantie

– Werkt met: Polar CS600x, CS600, CS500 computers

– Roestvrijstalen as, body van geïnjecteerd koolstof, harmonieus met alle KeO-schoenplaatjes voor 0, 4, 5 of 9 graden float

– IP 67-normen voor water- en stofbestendigheid (stofdicht, waterdicht tot 1m)

FOTO: De machine is gewoon compatibel met Polar fietscomputers.

De voorgestelde verkoop is nog niet definitief, maar zal naar verwachting tussen de – (Polar schat de prijzen momenteel op 1.500-1.800 euro, dus de dollarprijzen kunnen vanaf daar stijgen of dalen op basis van wisselkoersen.) Dat bevat de pedalen en zenders, maar geen hoofdeenheid.

Dus, over die head-units. Polar houdt vast aan zijn WIND-transmissiestandaard in plaats van naar ANT-plus te gaan. Dat betekent dat je een Polar CS600X, CS600 of CS500 computer head-unit nodig hebt om informatie te loggen en deze naar je pc te downloaden.

Ik vroeg Lauka waarom, samen met de energie-industrie die zo vurig naar ANT+ ging, dat Polar vasthield aan zijn eigen gepatenteerde standaard. Hij antwoordde dat Polar de toekomst van draadloze transmissie ziet als Bluetooth met een laag vermogen.

WIND is opgezet om die overgang vrij gemakkelijk te kunnen verdienen, en Lauka legde uit dat ANT+ in de loop van een paar decennia in gevaar zou kunnen komen door Bluetooth met een laag vermogen, waardoor andere powermeter-bedrijven gedwongen werden hun normen te herzien. Ik heb nog niet de kans gehad om met anderen in de branche te praten om erachter te komen of zij het eens zijn met die beoordeling van ANT+.

Als je al een van de Polar-computers hebt, is deze compatibel met de KeO Power uit de doos, dan is er geen retrofit of softwaredownload vereist. En Lauka zei dat Polar downloadcapaciteit van derden zal leveren aan favoriete coachingprogramma’s zoals Training Peaks.

Nu is de grootste vraag of ze hun deadline zullen halen. Arthur Espos van Appearance zei dat de KeO Power jaren vooruit is geweest, maar Lauka verklaarde dat er weinig echte tests in de professionele racerij zijn gedaan (ze hebben het elders getest).

Lauka zei dat het bedrijf niet van plan is om de machine dit najaar veel te testen en dat er enkele laatste details moeten worden opgelost. Ze overwegen echter een lancering in het voorjaar van 2011.

Blijf ons volgen voor meer informatie en fotogalerijen van Eurobike 2010.