Jonathan Pushnik

Als weg- en baanracer heb ik een voorkeur voor dure carbonfietsen. Maar op de Diamondback Airn voelde ik me meteen op mijn gemak, misschien niet iets wat ik vaak zeg over nieuwe fietsen. Met zijn uithoudingsgeometrie – kortere bovenbuis, slappere balhoofdbuis – die me in een rechtopstaande houding plaatste en ontspannen dat het stuur, en een specifiek dameszadel, voelde het alsof mijn racefiets een fauteuil was geworden die klaar was om te cruisen voor een paar chille uurtjes. Als kleine ruiter waardeerde ik ook de smalle halter met een ondiepe val, wat mijn comfort verhoogde. Ik zou deze fiets aanbevelen aan iemand die nog een paar kilometer op straat wil loggen. Maar met deze aluminium fiets kon ik me ook vasthouden aan de snellere lunchrit van Bicycling – hij hield me nooit tegen.

De Airen heeft 9-speed Shimano Sora, wat betekent dat je nog steeds exact dezelfde hoge versnelling en dezelfde lage versnelling hebt als fietsen met 10 of 11 versnellingen, alleen grotere sprongen ertussen. Ik ben gewend om met een 10-speed te rijden, ook toen ik voor deze fiets aan het klimmen was, had ik het gevoel dat ik te veel had gedraaid of een te grote versnelling had geslepen, omdat ik mijn cadans niet echt kon instellen. Ik had echter nooit moeite- de superlage gearing-mix van 34/32 maakte het draaien van heuvels als een briesje. En als je wat ruimte over hebt in je budget, zal een Airn 1 je rond de 11-speed Shimano 105 stoten voor

Een van de grote verkoopargumenten van deze Airen is dat hij wordt geleverd met schijfremmen. Persoonlijk heb ik meer ervaring en geef ik de voorkeur aan velgremmen op de weg, dus hoewel ik me soepel en veilig voelde bij het afdalen van lange afdalingen, voelde ik geen duidelijk voordeel met die mechanische schijfremmen ten opzichte van conventionele remmen. Maar een bijkomend voordeel van schijfremmen voor meisjes is dat mensen met kleinere handen zoals de mijne meer grip kunnen krijgen zonder bovenmenselijke handkracht te hebben. Bovendien bieden ze meer zekerheid in natte omstandigheden.

De fiets ziet er ook cool uit. De kleurstelling is subtiel, maar vereist cues uit de populaire kleuren in de fitnessbranche, zonder overdreven vrouwelijk te zijn. Met de Airn kun je zo meisjesachtig zijn als je wilt – je kunt hem aankleden met een felroze kleding of er gewoon mee rollen.

De Airn is een geweldige keuze voor iemand die wat meer fondo’s en liefdadigheidsritten wil maken, of gewoon wil gaan fietsen voor fitness of crosstraining. Het adresseert een aantal van de essentiële angsten die nieuwere rijders kunnen hebben – comfort, controle en prijs – en is een geweldig startpunt voor een levenslange liefde voor fietsen.

Alles wat u moet weten

  • Schijfremmen geven nieuwere rijders vertrouwen in alles, van kronkelende afdalingen tot natte ritten
  • Diamondback nam aanwijzingen in de fitnessindustrie bij het creëren van het vrouwelijke, maar subtiele kleurenschema
  • Een kortere bovenbuis en ook een slappere balhoofdhoek Laat de rijder zich meer in controle voelen
  • De Airn heeft een smalle bar met een ondiepe val voor meer ontspanning
  • Met Sora met 9 versnellingen heb je nog steeds voldoende versnellingen om elke klim op te staan