Eerste Rit. De Bianchi Methanol CV

Deze hardtail-mountainbike wordt geleverd met rijverzachtende Countervail-technologie

Bianchi.com

Bianchi is eindelijk begonnen met het opnemen van Countervail-trillingsonderdrukkende technologieën in zijn eigen mountainbikelijn met de introductie van de nieuwe hardtail Methanol CV.

Sinds 2013 weeft Bianchi Countervail, een trillingsdempende visco-elastische vezel, in de koolstofvezelbuizen van zijn eigen straatfietsframes. Het begon met de staande achtervorken en vorkpoten van de Infinito, het eersteklas aanbod gericht op de Spring Classics, en werkte zich vervolgens een weg door de lijn totdat Countertail werd opgenomen in de brillen op alle premium-aanbiedingen van Bianchi, bijvoorbeeld de superlichtgewicht Specialissima .

Voor meer nieuws over apparatuur en updates, samen met sneak-peaks en videoreviews, moet u zich abonneren op onze nieuwsbrief!

In samenwerking met Materials Sciences Corporation, het Amerikaanse bedrijf dat het materiaal ontwikkelde voor gebruik in ruimtevaartproducten, ontwikkelde Bianchi samen het Bianchi CV-systeem dat de visco-elastische substantie combineert met de lay-out van de vezels van hun fiets om tot 80 procent van de trillingen in het frame. Volgens Bianchi is dit systeem eenvoudiger en lichter dan het opnemen van rubberen inzetstukken of isolatoren, omdat het door het frame kan worden geplaatst in belangrijke regio’s om veel betere grip en meer controle te bieden bij remmen, sprinten en bochten, met minder vermoeidheid voor de rijder.

Ploegrijders van het Bianchi/Countervail-team probeerden het kader in de Albstadt rond de wereldbeker.

Het nieuwe frame is net 74 cm en verkrijgbaar in vier maten (15, 17, 19 en 21). Het kan werken met mechanische of Di2-aandrijflijnen, is compatibel met druppelaars (zij het met een 27,2-polige) en heeft een BB92x41-bodemmontage, zodat deze past bij zowel 24 als 30 mm BB-spindels. Het heeft korte liggende achtervorken (429 mm) en een korte balhoofdbuis om de positie van de rijder laag te houden.

Het accepteert ook zowel 1x als 2x aandrijflijnen en heeft een Boost 148-compatibele achterkant. De bandenspeling is maximaal 6 cm in de kofferbak. Vertrekkend in de seatmast-layout van de eerdere Methanol, gaat het nieuwe model terug naar een standaard 27.2-paal om een beetje opoffering in de stoel van de rijder mogelijk te maken. Het is een verwijderbare voorderailleurbeugel voor een strak uiterlijk bij het uitvoeren van een 1x-systeem, en maakt ook een eenvoudige conversie naar 2x mogelijk. Alle framematen komen overeen met twee bidons in de primaire driehoek, samen met het frame zijn alle aanwezige voorderailleurs nodig. Bepaalde modellen worden verzonden met Rotor InPower Cranks geïnstalleerd.

MichelleMondini.com

We maken een korte rit vanuit de heuvels rond Brescia, Italië om uit de eerste hand te ervaren hoe de fiets rijdt. We begonnen door gebieden met druiven priëlen geparfumeerd door bijna rijpe appels en omzoomd door olijf- en citrusbomen voordat we een pakkend, rotsachtig dubbel spoor van gemalen kalksteen beklommen dat later in gladde klei veranderde.

Allereerst is de Methanol CV een racefiets zonder beperkingen. Het is stijf op alle juiste manieren, met een goede krachtoverbrenging voor knapperig trappen; het frame zelf is bestand tegen draaien en rijdt niet als een natte noedel. Door de korte balhoofdbuis en extreme hoeken heeft het een racegerichte, competitieve positie gekregen. Ik heb de Methanol 9.2-versie gemaakt, die zich in het midden van de beschikbare build-pakketten bevindt. Het heeft een mechanische XTR-groep gecombineerd met een FSA SL-K-crank voor een eenvoudig 1x-systeem, dat een kettingblad met 32 tanden en een 11-46-cassette gebruikt. De vork is een Fox 32 stepcast met een op het stuur gemonteerde afstandsbediening. FSA-componenten, DT-remmen en een Fizik-zadel ronden de constructie af.

De Methanol CV heeft wendbare en snelle omgangsvormen. Na het rijden is er geen van die zenuwachtigheid die de rijder dwingt om op te letten, of zelfs de lusteloze kenmerken van langere, slappere, trail-georiënteerde hardtails die nu op de markt zijn. Ik was verrast door hoe soepel de rit was, op voorwaarde dat het stijve chassis van koolstofvezel was – ik voelde me niet in elkaar geslagen toen we rotsachtige glijbanen klommen en Jeep-paden bombardeerden bezaaid met babyheads en de gebroken dakpannen, overgebleven mozaïek, samen met andere verschillende bouwmaterialen verspreid als bestratingsmateriaal. Delen van het pad losten op in gebochelde segmenten van klei, afgebakend door waterlopen die evenwijdig aan onze reisrichting liepen. Het was gemakkelijk geweest om de fiets omhoog te brengen en heen en weer te springen. De tractie was geweldig, wat ik gedeeltelijk toeschreef aan de Fox-vork,maar het bleek ook dat de achterkant van de fiets ervoor zorgde dat de Kenda Honey Badger-banden goed in contact bleven met de vloer.

In termen van de Countervail-technologie zou ik liegen als ik zou zeggen dat ik kon zien dat het werkte om trillingen te verminderen; er gebeurt gewoon te veel tijdens het off-road rijden om dit op een hardtail te kunnen lokaliseren. Maar de fiets reed zeker goed; het voelde leuk en levendig en zorgde voor een fantastische snap en acceleratie.

De Methanol CV is een goede racefiets voor de World Cup-rijders van deze Bianchi/Countervail-ploeg, en is zeker de moeite waard voor iedereen die een pittige, lichte hardtail nodig heeft voor algemene rij- en racedoeleinden.