Diamondbacks duizend dollar grindfiets kan uitzonderlijke dingen doen.

De afhaalmaaltijd: met een Shimano Sora 2×9-aandrijflijn, een aluminium frame en vork, flat-mount schijfremmen en WTB Riddler-banden, blinkt de Haanjo 3 uit op zowel asfalt als vuil.

  • Heeft de prestaties en textuur van Diamondbacks crossfiets, de Steilacoom
  • Steekassen kunnen honderden toevoegen aan het prijskaartje, dus deze heeft snelspanners
  • Flat-mount mechanische schijfremmen lijken geweldig en werken uitstekend voor uw prijs

Gewicht: 108kg. (59cm)

Ik ben opgegroeid in een fietsgekke familie, ondergedompeld in alles wat met fietsen te maken heeft. Een van mijn opkomende vloot: een racefiets, een mountainbike, een crossfiets, een fiets die geschikt is om trucs uit te voeren, en degene die me het snelst aan het einde van mijn kilometerslange onverharde weg zou kunnen brengen. Ik begon de voordelen in te zien van het hebben van de juiste fiets voor elk afzonderlijk scenario. Het weerhield me er echter niet van om mijn straatfiets mee te nemen op een paar twijfelachtige terrein-singletracks, grind, zelfs de pumptrack.

Maar dat was toen. Tegenwoordig zijn er niet alleen verschillende soorten fietsen gemaakt voor verschillende soorten fietsen, er is ook een groeiende klasse fietsen die het werk van velen aan kan. De Diamondback Haanjo 3 is zo’n fiets.

5 Dingen Die We Leuk Vinden Aan De Haanjo 3

Diamondback Haanjo 3 Detailgalerij

Flat-Mount schijfremmen

Het frame heeft flat-mount schijfremmen om de update-keuzes te optimaliseren.

Enorme bandenopruiming

De Haanjo 3 is geschikt voor banden tot 700×45 mm of 650×5 cm.

46/30t kettingbladen

Een FSA Omega Adventure 2x biedt een groter versnellingsbereik dan 1x.

Coole styling

Speelse vormen op de bovenbuis en staande achtervorken bevatten wat flare.

Shimano Sora 9-speed

Een 11-32 cassette minimaliseert openingen tussen versnellingen en biedt veel bereik.

Voor duizend dollar krijg je een aluminium frame en vork, 700c-wielen en 37 mm brede WTB Riddler-banden met een onopvallend middenprofiel en hogere bochtenknoppen, wat betekent dat je grindritten en cyclocross-cursussen aankunt, maar toch op casual kunt blijven. straat ritten. Een Shimano Sora 2×9-aandrijflijn met een 11-32 cassette en 46/30 kettingbladen – een tandje hoger dan de Shimano Claris 8-speed groepset die vaak op fietsen te vinden is voor deze prijs – zorgt voor een enorm assortiment versnellingen op zowel hoog als laag einde. Met de 46×11 combo kun je bergafwaarts trappen en de snelheid verhogen op vlak terrein, en ook de 30×32 is eenvoudig genoeg om je te helpen elke berg op en boven te komen.

Diamondback Haanjo 3 Details


Ontwerp: Gravel
Aandrijving: Shimano Sora 9-speed
Materiaal : Aluminium
Bandenspeling: 700x45mm, 650×2.1 bij
Geschikte fiets voor: Rijders Op zoek naar een enkele fiets om een beetje te doen

Een 47 cm brede drop-bar met een 12-graden flare en de korte reikwijdte van het frame (375 mm in mijn 59 cm testfiets) helpen de Haanjo 3 de prestaties, besturing en het beheer van de Steilacoom cyclocross-versie van dit bedrijf te behouden waar het is afgeleid, zegt Michael Brown, vice-president productontwikkeling in Diamondback. Maar door een hogere pool (627 mm) en een hogere pub te gebruiken, plaatst de Haanjo 3 je in een meer verticale positie, dichter bij die van een endurance-fiets. Het resultaat is een pittige en responsieve rit die comfortabel is voor zowel snel woon-werkverkeer als langere dagen in het zadel.
De Haanjo 3 heeft een aluminium vork, die kost en weegt onder een carbon vork. Trevor Raab

Voor nog langere, zoals degenen die het weekend overspannen, kan de ruime hoofddriehoek van Haanjos een frametas aanpassen, en je zult beugels vinden voor spatborden, flessen en rekken.

Deze stevig uitgeruste fiets komt niet per ongeluk in een cent onder een mille. Elk onderdeel ervan is bewust gekozen om de kosten laag te houden. Een paar voorbeelden: het gebruikt snelspanners in plaats van steekassen, een besparing”, zegt Joe Parietti, productmanager bij Diamondback. Het wordt geleverd met een aluminium vork, die minder kost en weegt dan de carbon-bladige vorken die op andere fietsen voor deze prijs worden geleverd. Het gebruik van een luchtverwarmingsproces genaamd SPF, dat de vorkpoten als één bit construeert, creëert een beter hanteerbare vork met dezelfde dempingseigenschappen als carbon vorkpoten die volgens Parietti meer kosten. De fiets wordt ook geleverd met mechanische schijfremmen met platte montage in plaats van de dure hydraulische versie, en stuurlint, velgen en zadel van het merk Diamondback.

Er is misschien nooit één fiets die alles voor elke rijder kan. Er zijn echter fietsen die slim zijn ontworpen om veel dingen echt goed te doen. Met een grote stapel, korte reikwijdte, superbrede stang, 2x aandrijflijn, 700c-wielen, veel bandenspeling (ongeveer 45 mm), een lichtgewicht aluminium frame en vork, samen met net genoeg framebevestigingen om een klein hulpprogramma mee te nemen, de Haanjo 3 is een duizend dollar mix van functies die op zowel bestrating als vuil gloeien.

De HED Eroica pub en stuurpen geven de cockpit een high-end esthetiek. Trevor Raab

Familie Haanjo

De familie Haanjo is groot en kent een brede keuze aan prijzen. De Haanjo 7C Carbon () heeft een carbon frame, mechanische Shimano Ultegra componenten en hydraulische schijfremmen. De Haanjo 5C EXP Carbon () heeft ook een carbon frame, Shimano XT componenten en 650b wielen. De Haanjo 4 () laat het carbonframe vallen ten gunste van een aluminium frame en is voorzien van mechanische Ultegra-onderdelen en hydraulische schijfremmen. De Haanjo 2 maakt gebruik van Shimano Claris 8-speed onderdelen en mechanische schijfremmen, samen met de Haanjo 1 is een flat-bar fiets met een 9-speed aandrijving.

Waarom steekassen kunnen bijdragen aan de prijs van fietsen

Steekassen zijn CNC-gefreesd, ook gemaakt van hoogwaardige metalen voor sterkte en gewicht. Snelspanners worden in massa geproduceerd en grotendeels van staal, zodat ze minder kosten. Maar het zijn niet alleen de assen, zegt Michael Brown, VP productontwikkeling bij Diamondback. Veel steekasnaven hebben afgedichte lagers, een andere kostenpost. Ten slotte zijn frames met uitvaleinden die plaats bieden aan steekassen duurder om te maken’, zegt Brown. Voltooi de kosten van elk van de bovengenoemde en, ja, een update die schijnbaar zo weinig als steekassen echt een groot bedrag inhoudt voor de prijs van een fiets.

Drie Geweldige Cyclocross-banden

Snel op vuil en weg

Donnelly PDX
Blinkt uit in modder, maar kan op alle oppervlakken.

Shimano Sora 2×9-speed Vs. 1x

De Shimano Sora 9-speed aandrijflijn, met 46/30 kettingbladen en een 11-32 cassette, is de ster van de show. Omdat veel gravelfietsen 1x aandrijving hebben, is het verfrissend om twee kettingbladen op deze fiets te zien. Ook al geeft een 1x je eenvoudige aanpassingen, gemakkelijker onderhoud en extra bandenspeling in het frame, er zijn limieten. Veel cassettes met een breed assortiment, zoals die je op gravelfietsen aantreft, hebben grote sprongen tussen de versnellingen. Als je met je crossmotor op straat rijdt of er ergens mee racet, kan een 1x je verlangen naar meer versnellingsalternatieven om je trapfrequentie te verbeteren. Het overtollige kettingblad op een 2x geeft je echter meer versnellingen om door te schakelen, waardoor de sprongen ertussen worden verminderd. Dat maakt het misschien een stuk makkelijker om de juiste te krijgen.

De Haanjo wordt geleverd met flat-mount schijfremmen, wat betekent dat hij harmonieert met de beste beschikbare schijfremmen, mocht je ervoor kiezen om op enig moment te updaten. Trevor Raab

Kort, Lang En Breed

Het eerste dat opvalt aan de Haanjo 3 is dat hij extreem lang en erg kort is. Het bereik in mijn testfiets van 59 cm is slechts 375 mm, wat zelfs bij grindfietscriteria kort kan zijn. De beroemde korte Salsa Journeyman is met 379 mm iets langer. Aan de andere kant wordt het korte bereik op de Haanjo gecompenseerd door een echt breed stuur – 47 cm van hart tot hart bij de kappen, met behulp van een 12-graden flare die de totale breedte tussen de druppels 51 cm maakt.

De stapelhoogte kan zich ook aan de bovenkant van het spectrum bevinden. In 627 mm is hij 3 mm hoger dan de Salsa en niet te onderscheiden van de Trek 920. Maar hij wordt overschaduwd door de extreem hoge Kona Libre van 660 mm. Het is vermeldenswaard dat, ondanks de zeer hoge stapelhoogte, deze fiets niet handelt alsof je bar hoog in de atmosfeer is. De besturing is merkbaar scherper dan je van dit type hoge drop-bar fiets mag verwachten.

Sora 9-speed is een betrouwbare en gemakkelijk te onderhouden aandrijflijn. Trevor Raab

Een Verrassend Leuke Maar Capabele Rit

Om te zeggen dat ik sceptisch was over hoe een 11 kg grindfiets (disclaimer:’ma weight weenie) net zo leuk zou kunnen zijn op straat, in lijn met het vuil, en levensvatbaar als diefiets die je wilt bezitten zou een understatement zijn. Omgekeerd zou het ook een understatement zijn om te zeggen dat ik geschokt was door hoeveel ik van het fietsen op deze fiets heb genoten en moet ik mijn obsessie heroverwegen om alleen de lichtste fietsen nodig te hebben. Waar veel gravelfietsen, vooral langere en kortere modellen, op de weg wat onhandig en misplaatst kunnen aanvoelen, is de Haanjo 3 erg prettig op de stoep. De banden zorgden voor een zachte, vergevingsgezinde rit, en ondanks de knoppen op de banden had ik comfortabel kunnen rijden op een groep vrienden die op racefietsen zaten. Op snelheid bochten nemen was ook een leuke verrassing. Ik sloeg geen bochten en verloor mensen van mijn stuur in de bochten, maar met een nonchalant rijgedrag op de weg kon ik de bochten van de weg nemen zoals ze kwamen, zonder te vertragen om een absurd grote positie aan te passen of zacht,slappe banden.

De waanzinnig brede bar voelde geweldig aan. Ik had verwacht dat het een beetje grappig zou aanvoelen, een beetje ongemakkelijk. Maar eerlijk gezegd heb ik mijn allereerste rit voltooid, niet alleen blij dat ik van het racen op de weg kreeg voordat de rage van de smalle staven vatte, maar ook omdat ik dacht dat de 44’s die ik in mijn fiets heb misschien een beetje smal zijn. Ik voelde me comfortabel en veilig in de kappen, samen met de brede grip op de shirts voelde fantastisch voor zittende verhogingen. Zelfs de bredere drops gaven een gevoel van meer controle op bochtige afdalingen, in plaats van het gevoel te hebben dat ik in een vrachtwagen reed.